Activematic je série automatických převodovek s možností manuálního režimu, které se instalují na modelech značky Mazda. Díky kombinaci automatického a manuálního režimu, a různým nastavením softwaru mají tyto převodovky vyvážené provozní vlastnosti, zaručují výbornou akcelerační dynamiku, rychlé řazení rychlostí, pohodlí během jízdy, a úsporu paliva.
Jak to funguje
Activematic je vytvořen na základě klasické hydraulické automatické převodovky. Speciální firmware umožňuje funkci AAS (Active Adaptive Shift), která zaručuje adaptivní řazení podle podmínek na cestě. Pro přepnutí do manuálního režimu řidič posune řadicí páku do speciálního otvoru (polohy) s označením “M”. Pohnutím páky do poloh “+” nebo “-” se řadí rychlosti nahoru a dolů. Použít lze i páčkové řazení.
Většina verzí také nabízí funkci DAM (Direct Activematic), která umožňuje řidiči řadit rychlosti nahoru a dolů po krátkou dobu, bez přepnutí do manuálního režimu, což je pohodlné při manévrování, jízdě z kopce nebo v některých jiných situacích.
Oblíbené převodovky Activematic
Kód převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Max objem motoru, L | Max točivý moment, N ∙ m | Pohon | Začátek výroby | Aplikování na modelech |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2.3 | 200 | přední pohon | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A-EL | Ford | 5 | 2.5 | 250 | přední pohon | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5.0 | 480 | Zadní pohon, Pohon všech kol | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4.0 | 450 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3.0 | 260 | přední pohon | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Běžná selhání převodovek Activematic
selhání | převodovky |
Silentbloky převodovky se časem opotřebují, což způsobí její vibraci při provozu. | GF4A-EL |
Solenoidové ventily se předčasně opotřebují, což často vede k trhání a vibracím během používání. | GF4A-EL; FS5A-EL |
Převodovka se přehřeje, jestliže se chladič včas nevyčistí, což vede k selhání elektroniky. | GF4A-EL |
Opotřebení zadního krytu způsobuje nízký tlak oleje. Vede to k prokluzování a spálení třecích desek. | FN4A-EL |
Těsnění, gumové vytvarované písty, a brzdové pásy mají krátkou životnost. | FN4A-EL; FS5A-EL |
Ložiska se poškodí poměrně rychle a hřídel převodovky ztratí své vycentrování. | FS5A-EL |
Zpětný buben (zpátečky) se předčasně opotřebuje, kvůli čemuž je zařazení rychlosti nemožné. | FS5A-EL |
Solenoidy těla hydraulického ventilu jsou citlivé na zašpinění. Nedodržení intervalů výměny převodové kapaliny a filtru může být pro ně škodlivé. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Komentovat