Twin Clutch SST, také známá jako Twin Clutch Sport Shift Transmission, je 6-rychlostní automatizovaná manuální převodovka se dvěma spojkami a režimem manuálního ovládání. Instaluje se na autech Mitsubishi a na některých modelech francouzského koncernu PSA Group. Tato převodovka byla vyvinuta společností Mitsubishi Motors v spolupráci s firmou Getrag (dnes známá jako Magna PT). Debutovala na modelu Lancer Evolution X v roce 2008. Je typická poměrně blízkými převodovými poměry, což má pozitivní vliv na dynamiku vozu a je to důležité pro vysokovýkonné modely.
Jak funguje systém Twin Clutch SST
Twin Clutch SST je založen na dvou elektro-hydraulických spojkách, kde každá z nich je zodpovědná za jeden samostatný soubor převodů. Když je jedna rychlost zařazena, druhá je již zvolena a zařadí se hned, když se aktivuje příslušná spojka. Řazení rychlostí se provádí hladce, bez přerušení toku točivého momentu. Zaručuje se tím výborná dynamika, snížení spotřeby paliva a sportovnější styl jízdy.
V automatickém režimu se řídící jednotka převodovky rozhoduje, kterou rychlost zařadí, a to podle údajů z různých senzorů. Řidič si může vybrat mezi jízdními režimy, včetně režimů Normal a Sport (S-Sport na některých verzích). Pokud je to nutné, řidič může přepnout na manuální řazení. K tomu stačí přesunout řadicí páku z polohy “D” do speciálního otvoru a poté do polohy “+” nebo “-“, nebo použít páčkové řazení.
Technické vlastnosti převodovky Twin Clutch SST
Kód převodovky | Počet rychlostí | Max objem motoru, L | Max točivý moment, N · m | Typ spojky | pohon | Začátek výroby | Aplikování na modelech |
SPS6 (6DCT470) | 6 | 2.2 | 470 | mokrá | Přední pohon, Pohon všech kol | 2008 | Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer |
Běžná selhání
- Tlumič a pružiny mohou předčasně selhat. Problém se zhorší při agresivním stylu jízdy.
- Převodovka je citlivá na zašpinění. Filtr a kapaliny je třeba měnit poměrně často.
- Kanálky těla hydraulického ventilu a solenoidy se ucpou produkty opotřebení třecích desek a prvků tlumiče, což vede k selhání převodovky.
- Převodovka se zvykne přehřívat, takže chladič kapaliny je třeba pravidelně čistit.
- Těsnící kryt se může poškodit silnými vibracemi, které způsobí únik z krytu převodovky.
Komentovat