Co je to Manumatic? Vlastnosti a technické parametry převodovky

Co je to Manumatic? Vlastnosti a technické parametry převodovky

Manumatic je druh převodovky, který nabízí automatický i manuální režim provozu. Ve výchozím režimu se řazení rychlostí provádí prostřednictvím elektronické řídící jednotky a není tedy ovládáno řidičem. Pokud je to však nutné, řidič může řadit rychlosti manuálně, pokud chce například rychle akcelerovat nebo ušetřit palivo. Manuální ovládání se provádí přeřazením řadící páky do speciální drážky, a někdy pomocí tlačítek nebo páček na volantu.     

Princip funkčnosti

Manumatic má základ v tradiční automatické převodovce, která je vybavena hydraulickým konvertorem točivého momentu. Vidět však můžeme i automatizované manuální převodovky a kontinuální variabilní převodovky.  

Režim manuálního ovládání je umožněn díky speciálnímu firmwaru elektronické řídicí jednotky. Když si řidič zvolí určitou rychlost, příslušný signál se odešle do elektronické řídící jednotky, která následně zařadí zvolený převodový stupeň.

Oblíbené názvy značek pro Manumatic

NázevZnačka auta
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S Tronic Audi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram 
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G Tronic,Mercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimode manual transmissionToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShift Ford, Lincoln
Sequential SportShift Acura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimode manual transmissionToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
Sentronic Saab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) Pontiac

Výhody a nevýhody převodovky Manumatic 

VýhodyNevýhody
Je umožněno brzdění motoremPomalejší řazení rychlostí oproti manuální převodovce
Vyšší účinnost paliva ve srovnání s tradičními automatickými převodovkami  Větší rozměry převodové skříně
Vylepšená dynamika vozuKomplexní design
Možnost sportovního režimuVysoká cena
Motor je chráněn před poškozením způsobeným nesprávným řazením rychlostí 
Lepší ovladatelnost auta
Odemkněte svého asistenta pro údržbu auta!

Sledujte své výdaje, spravujte záznamy, plánujte výměny a mnoho dalšího.