
Manumatic je druh převodovky, který nabízí automatický i manuální režim provozu. Ve výchozím režimu se řazení rychlostí provádí prostřednictvím elektronické řídící jednotky a není tedy ovládáno řidičem. Pokud je to však nutné, řidič může řadit rychlosti manuálně, pokud chce například rychle akcelerovat nebo ušetřit palivo. Manuální ovládání se provádí přeřazením řadící páky do speciální drážky, a někdy pomocí tlačítek nebo páček na volantu.
Princip funkčnosti
Manumatic má základ v tradiční automatické převodovce, která je vybavena hydraulickým konvertorem točivého momentu. Vidět však můžeme i automatizované manuální převodovky a kontinuální variabilní převodovky.
Režim manuálního ovládání je umožněn díky speciálnímu firmwaru elektronické řídicí jednotky. Když si řidič zvolí určitou rychlost, příslušný signál se odešle do elektronické řídící jednotky, která následně zařadí zvolený převodový stupeň.
Oblíbené názvy značek pro Manumatic
| Název | Značka auta |
| Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
| Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
| S Tronic | Audi |
| Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
| AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
| Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
| MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
| Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
| Sportmatic | Kia |
| Comfortronic | Lancia |
| CommandShift | Land Rover |
| ActiveMatic | Mazda |
| TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
| Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
| ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
| E-Shift | Lexus |
| 2Tronic | Peugeot |
| Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
| Tiptronic S | Porsche |
| Geartronic, I-Shift | Volvo |
| SportShift | Subaru, Honda |
| Auto-Gear Shift | Suzuki |
| Multimode manual transmission | Toyota |
| Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
| Switchtronic | Alpina |
| SelectShift | Ford, Lincoln |
| Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
| Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
| Multimode manual transmission | Toyota |
| Touchtronic | Aston Martin |
| EGS | Peugeot, Citroën |
| Sentronic | Saab |
| Protronic | Proton |
| Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Výhody a nevýhody převodovky Manumatic
| Výhody | Nevýhody |
| Je umožněno brzdění motorem | Pomalejší řazení rychlostí oproti manuální převodovce |
| Vyšší účinnost paliva ve srovnání s tradičními automatickými převodovkami | Větší rozměry převodové skříně |
| Vylepšená dynamika vozu | Komplexní design |
| Možnost sportovního režimu | Vysoká cena |
| Motor je chráněn před poškozením způsobeným nesprávným řazením rychlostí | |
| Lepší ovladatelnost auta |







Komentovat