Co je to AT? Definice, druhy, vlastnosti a jak to funguje

Co je to AT? Definice, druhy, vlastnosti a jak to funguje

AT je automatická převodovka. Je to systém, který přeřazuje rychlosti samostatně díky rozdílným parametrům. Hlavním parametrem je zde rychlost auta. Hlavní výhodou AT je pohodlné používání auta. Automatická převodovka umožňuje hladce přeřazovat rychlosti, což se dosáhne pomocí konvertoru točivého momentu. Jeho funkce spočívá v přenosu točivého momentu z pohonné jednotky do manuální převodové skříně, která je jedním z komponentů AT. 

 Nejoblíbenější automatické převodovky jsou: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
  • Toyota A340 (Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
  • Toyota A750 (Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

Prvkem AT s klasickou automatickou převodovou skříní je, že točivý moment se přenáší z motoru k hnaným kolům přes pracovní kapalinu. Jednou z hlavních nevýhod takovéto převodovky je vysoká spotřeba paliva.   

Planetový soubor ozubení
 Funkčním prvkem takové převodovky je planetový soubor ozubení, do kterého patří: 
  • Centrální ozubené kolečko;
  • Epicykloidní kolečko;
  • 2 nebo více planetových ozubených kol;
  • Nosník.

Všechna planetová ozubená kolečka rotují na svých osách. Dosáhne se to díky spojení ozubených koleček s nosníkem. 

Použití 2 nebo více planetárních souborů v různých kombinacích v AT systému umožňuje zvětšit počet rychlostí. Jejich přeřazení v moderních autech se provádí přes počítač, čímž se zaručí optimální podmínky pro operaci motoru a minimalizuje se tím možnost příliš velké zátěže.   

Moderní výbavy aut s automatickou převodovkou nemají pedál spojky. Páka převodovky klasické automatické převodové skříně má obvykle tyto polohy: jízda vpřed, neutrál, couvání a parkování.  

[Celkem:    Průměr: /5]