S-AWC (Super All Wheel Control) je značkový systém kontroly dynamiky vozidla, který se instaloval na autech Mitsubishi s pohonem všech kol (AWD). Používá se od roku 2007. Systém kontroluje, kolik točivého momentu se přenáší na každé kolo. Vylepšuje se tím dynamika vozidla, ovladatelnost, bezpečnost a vlastnosti v terénu.
Jak funguje systém S-AWC
Pohon všech kol v autech se systémem S-AWC může být plnohodnotný nebo na vyžádání. Elektronicky řízená vícekotoučová spojka nebo centrální diferenciál, který rozděluje točivý moment symetricky, se používá k rozložení točivého momentu mezi nápravy. V hybridních verzích není mezi nápravami mechanické spojení. Zadní náprava je napájena elektromotorem.
S-AWC optimalizuje provoz následujících systémů:
- AYC (aktivní kontrola vychýlení se od kurzu jízdy): Kontroluje diferenciály kol a posilovač řízení. Systém distribuuje točivý moment mezi všechna 4 kola podle podmínek na cestě.
- ASC (aktivní kontrola stability): Pomáhá udržet zamýšlenou dráhu jízdy zpomalením nápravy, která prokluzuje, a redukováním točivého momentu motoru.
- Sport ABS: Vylepšuje brzdovou účinnost při jízdě přes zatáčky a brání smyku.
Technické vlastnosti systému S-AWC
Typ pohonu | Rozložení točivého momentu | Režimy | Modely Mitsubishi vybavené tímto typem pohonu | |
Mezi nápravy | Mezi kola | |||
Pohon všech kol na vyžádání | Vícekotoučová spojka zapojuje zadní nápravu, když detekuje, že přední náprava prokluzuje. | Systém AYC kontroluje posilovač řízení, aktivní přední diferenciál a brzdy. | Eco: Na šetření paliva. Snow: Na kluzké povrchy. Normal: Na suché vozovky. Lock: Pro off-road povrchy. | Outlander |
Hybridní pohon všech kol | Twin Motor 4WD systém kontroluje 2 elektromotory, z něhož každý pohání vlastní nápravu. | Systém AYC zpomaluje prokluz kol použitím brzdového mechanismu. | Normal: Pro jízdu na dobrých površích. 4WD Lock: Pro off-road podmínky. | Outlander PHEV |
Plnohodnotný pohon všech kol | Centrální diferenciál distribuuje točivý moment motoru v poměru 50:50. | Systém AYC kontroluje brzdy a aktivní diferenciál. | Tarmac: Pro suché povrchy. Gravel: Pro mokré a hliněné povrchy. Snow: Pro kluzké povrchy. |
Lancer Evolution |
Komentovat