TFSI (Turbo fuel Stratified injection) je obchodní název, který patří společnosti Volkswagen Group. Používá se k označení přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním paliva, instalovaným na autech Audi od roku 2004. Tento název se také používá u některých verzí 2-litrových motorů používaných v autech SEAT, Škoda, a Volkswagen.
Vlastnosti motorů TFSI
Většina motorů TFSI má 4-válcové pohonné jednotky s 8 nebo 16 ventily. Verze se 6 válci a 24 ventily jsou mnohem ojedinělejší. Blok motoru je obvykle vyroben z hliníku, ale může být vyroben i z litého železa. Motory jsou vybaveny turbodmychadlem, častokrát s variabilní geometrií. Verze s dvěma turbodmychadly jsou také oblíbené. Systém časování ventilů je obvykle poháněn řetězem nebo řemenem. Existují však i kombinované verze mechanismu časování, které používají řetěz a řemen současně.
Oblíbené motory TFSI
Série | Objem motoru, l | Kód verze | Počet a uspořádání válců | Počet ventilů | Max. výkon, hp | Max. točivý moment, N ∙ m | Začátek výroby | Modely aut vybavené tímto druhem motoru |
EA113 | 2.0 | AXX | řadový, čtyřválcový | 16 | 200 | 280 | 2004 | Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6 |
EA111 | 1.2 | CBZB | řadový, čtyřválcový | 8 | 105 | 175 | 2009 | Audi A3 8P |
1.4 | CAXA | řadový, čtyřválcový | 16 | 122 | 200 | 2006 | Audi A1 8X | |
EA211 | 1.2 | CJZA | řadový, čtyřválcový | 16 | 105 | 175 | 2012 | Audi A3 8V |
1.4 | CXSA | řadový, čtyřválcový | 16 | 122 | 200 | 2013 | Audi A3 8V | |
1.4 | CZEA | řadový, čtyřválcový | 16 | 150 | 250 | 2014 | Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U | |
1.5 | DADA | řadový, čtyřválcový | 16 | 150 | 250 | 2017 | Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3 | |
EA839 | 3.0 | CWGD | V6 | 24 | 354 | 500 | 2016 | Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY |
3.0 | CZSE | V6 | 24 | 340 | 500 | 2017 | Audi A8 D5; Audi Q8 F1 | |
EA888 | 1.8 | CABA | řadový, čtyřválcový | 16 | 120 | 230 | 2008 | Audi A4 B8 |
CCTA | řadový, čtyřválcový | 16 | 200 | 280 | 2008 | Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U | ||
CDAA | řadový, čtyřválcový | 16 | 160 | 250 | 2008 | Audi A3 8P; Audi A TT 8J | ||
CDNB | řadový, čtyřválcový | 16 | 180 | 320 | 2008 | Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R | ||
2.0 | CYRB | řadový, čtyřválcový | 16 | 250 | 370 | 2015 | Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9 |
Běžná selhání motorů TFSI
Selhání | Motory |
Na sacích ventilech a čepelích turbíny se rychle tvoří uhlíkové usazeniny. | AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA |
Zapalovací cívky mají krátkou životnost. | AXX; CDNB; CDAA; CABA |
Vačkové fázování se poškodí poměrně brzy. | AXX |
Rozvodový řetěz nebo řemen se opotřebuje relativně rychle. | AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA |
Motor nadměrně vibruje při volnoběhu. | CBZB |
Elektrický aktivační prvek zodpovědný za změnu úhlu čepelí turbíny se často kazí. | CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB |
Písty mohou prasknout vlivem používání nekvalitního paliva. | CAXA |
Spotřeba oleje se výrazně zvyšuje vlivem zalepení pístních kroužků nebo ucpání systému ventilace klikové skříně. | CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA |
Vačkové hřídele se opotřebovávají nerovnoměrně. | CZEA |
Vysokotlaké palivové čerpadlo často ztrácí svoji těsnost. | CDAA |
Komentovat