Co je to TFSI? Vlastnosti výkonu motoru

Co je to TFSI? Vlastnosti výkonu motoru

TFSI (Turbo fuel Stratified injection) je obchodní název, který patří společnosti Volkswagen Group. Používá se k označení přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním paliva, instalovaným na autech Audi od roku 2004. Tento název se také používá u některých verzí 2-litrových motorů používaných v autech SEAT, Škoda, a Volkswagen.   

Vlastnosti motorů TFSI

Většina motorů TFSI má 4-válcové pohonné jednotky s 8 nebo 16 ventily. Verze se 6 válci a 24 ventily jsou mnohem ojedinělejší. Blok motoru je obvykle vyroben z hliníku, ale může být vyroben i z litého železa. Motory jsou vybaveny turbodmychadlem, častokrát s variabilní geometrií. Verze s dvěma turbodmychadly jsou také oblíbené. Systém časování ventilů je obvykle poháněn řetězem nebo řemenem. Existují však i kombinované verze mechanismu časování, které používají řetěz a řemen současně.   

Oblíbené motory TFSI

Série Objem motoru, l Kód verze Počet a uspořádání válců Počet ventilů Max. výkon, hp Max. točivý moment, N ∙ m Začátek výroby Modely aut vybavené tímto druhem motoru
EA113 2.0 AXX řadový, čtyřválcový 16 200 280 2004 Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6
EA111 1.2 CBZB řadový, čtyřválcový 8 105 175 2009 Audi A3 8P
1.4 CAXA řadový, čtyřválcový 16 122 200 2006 Audi A1 8X
EA211 1.2 CJZA řadový, čtyřválcový 16 105 175 2012 Audi A3 8V
1.4 CXSA řadový, čtyřválcový 16 122 200 2013 Audi A3 8V
1.4 CZEA řadový, čtyřválcový 16 150 250 2014 Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U
1.5 DADA řadový, čtyřválcový 16 150 250 2017 Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3
EA839 3.0 CWGD V6 24 354 500 2016 Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY
3.0 CZSE V6 24 340 500 2017 Audi A8 D5; Audi Q8 F1
EA888 1.8 CABA řadový, čtyřválcový 16 120 230 2008 Audi A4 B8
CCTA řadový, čtyřválcový 16 200 280 2008 Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U
CDAA řadový, čtyřválcový 16 160 250 2008 Audi A3 8P; Audi A TT 8J
CDNB řadový, čtyřválcový 16 180 320 2008 Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R
2.0 CYRB řadový, čtyřválcový 16 250 370 2015 Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9

Běžná selhání motorů TFSI

SelháníMotory
Na sacích ventilech a čepelích turbíny se rychle tvoří uhlíkové usazeniny.AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA
Zapalovací cívky mají krátkou životnost.AXX; CDNB; CDAA; CABA
Vačkové fázování se poškodí poměrně brzy.AXX
Rozvodový řetěz nebo řemen se opotřebuje relativně rychle.AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA
Motor nadměrně vibruje při volnoběhu.CBZB
Elektrický aktivační prvek zodpovědný za změnu úhlu čepelí turbíny se často kazí.CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB
Písty mohou prasknout vlivem používání nekvalitního paliva.CAXA
Spotřeba oleje se výrazně zvyšuje vlivem zalepení pístních kroužků nebo ucpání systému ventilace klikové skříně.CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA
Vačkové hřídele se opotřebovávají nerovnoměrně.CZEA
Vysokotlaké palivové čerpadlo často ztrácí svoji těsnost.CDAA

Komentovat

Your email address will not be published. Required fields are marked *