CommandShift převodovka: základní informace, druhy, vlastnosti a technické parametry

CommandShift převodovka: základní informace, druhy, vlastnosti a technické parametry

CommandShift je název funkce manuálního řazení rychlostí v automatických převodovkách aut Land Rover. Používá se od roku 2003 a umožňuje imitovat provoz manuální převodovky, což nabízí řadu výhod. Například pomůže při nabrání rychlosti, pokud chcete předjíždět, nebo naopak, zapojit techniku brzdění motorem při jízdě z kopce. Manuální řazení umožňuje sebevědomější rozjíždění na kluzkém povrchu a vylepšuje výkon vozidla v terénu, při jízdě na ledě, písku a sněhu. Tato funkce je nenahraditelná při sportovním řízení.  

Princip funkčnosti CommandShift

Převodovky s funkcí CommandShift jsou klasické automatické převodovky s planetovými koly, konvertorem točivého momentu a funkcí závěrky. Proces přepnutí na manuální režim závisí na modelu a verzi. Například v modelu Discovery Sport se musí otočit rotačním selektorem na středové konzole do polohy “S”. Řazení nahoru a dolů se provádí pomocí páček řazení.   

V modelu Range Rover Sport se výběr režimů převodovky provádí pomocí selektoru řazení. Chcete-li přepnout na manuální režim, selektorem pohněte do režimu “Sport” a potom jej stiskněte do “+” nebo “-” pro řazení rychlostí nahoru nebo dolů.   

Oblíbené převodovky vybavené funkcí CommandShift

Index převodovkyVýrobcePočet rychlostíMax točivý moment motoru, NmMax objem motoru, lTyp pohonuZačátek výrobyInstalována na modelech
6HP26ZF 66006.0Přední, Zadní, Pohon všech kol2001Land Rover Discovery; 
6HP28ZF66206.7Přední, Zadní, Pohon všech kol2005Range Rover Sport; Range Rover. 
JF506EJatco53503.8Přední, Pohon všech kol2000Land Rover Freelander.
TF-81SCAisin54504.0Přední, Pohon všech kol2004Land Rover Evoque; Land Rover Freelander.
8HP70ZF87506.2Zadní, Pohon všech kol2010Range Rover Sport.
9HP48ZF 94804.0Přední, Pohon všech kol2013Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport.

Běžná selhání převodovek CommandShift

SelháníPřevodovky
Opotřebovávají se třecí vložky spojky konvertoru točivého momentu a později i samotná třecí spojka. 6HP28; 6HP26; TF-81SC.
Vlivem nadměrných vibrací se poškozuje těsnění převodovky, což vede k únikům. 6HP28.
Deformuje se plastová vana.6HP28.
Mechatronická jednotka se často poškodí, především v horkém počasí. 6HP28; 8HP70; 6HP26.
Selhávají svazky vodičů převodovky.6HP26.
Solenoidy se často ucpávají špínou a produkty opotřebení třecí spojky, a poškodí se.  6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E.
Selhává regulační ventil tlaku oleje.JF506E.
Poškozuje se snímač rotační rychlosti.JF506E.
Brzdový pás a kola spojky se poškozují. TF-81SC.
Převodovka spontánně přeřadí na neutrál.9HP48.