CommandShift je název funkce manuálního řazení rychlostí v automatických převodovkách aut Land Rover. Používá se od roku 2003 a umožňuje imitovat provoz manuální převodovky, což nabízí řadu výhod. Například pomůže při nabrání rychlosti, pokud chcete předjíždět, nebo naopak, zapojit techniku brzdění motorem při jízdě z kopce. Manuální řazení umožňuje sebevědomější rozjíždění na kluzkém povrchu a vylepšuje výkon vozidla v terénu, při jízdě na ledě, písku a sněhu. Tato funkce je nenahraditelná při sportovním řízení.
Princip funkčnosti CommandShift
Převodovky s funkcí CommandShift jsou klasické automatické převodovky s planetovými koly, konvertorem točivého momentu a funkcí závěrky. Proces přepnutí na manuální režim závisí na modelu a verzi. Například v modelu Discovery Sport se musí otočit rotačním selektorem na středové konzole do polohy “S”. Řazení nahoru a dolů se provádí pomocí páček řazení.
V modelu Range Rover Sport se výběr režimů převodovky provádí pomocí selektoru řazení. Chcete-li přepnout na manuální režim, selektorem pohněte do režimu “Sport” a potom jej stiskněte do “+” nebo “-” pro řazení rychlostí nahoru nebo dolů.
Oblíbené převodovky vybavené funkcí CommandShift
Index převodovky | Výrobce | Počet rychlostí | Max točivý moment motoru, Nm | Max objem motoru, l | Typ pohonu | Začátek výroby | Instalována na modelech |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | Přední, Zadní, Pohon všech kol | 2001 | Land Rover Discovery; |
6HP28 | ZF | 6 | 620 | 6.7 | Přední, Zadní, Pohon všech kol | 2005 | Range Rover Sport; Range Rover. |
JF506E | Jatco | 5 | 350 | 3.8 | Přední, Pohon všech kol | 2000 | Land Rover Freelander. |
TF-81SC | Aisin | 5 | 450 | 4.0 | Přední, Pohon všech kol | 2004 | Land Rover Evoque; Land Rover Freelander. |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | Zadní, Pohon všech kol | 2010 | Range Rover Sport. |
9HP48 | ZF | 9 | 480 | 4.0 | Přední, Pohon všech kol | 2013 | Range Rover Evoque; Range Rover Discovery Sport. |
Běžná selhání převodovek CommandShift
Selhání | Převodovky |
Opotřebovávají se třecí vložky spojky konvertoru točivého momentu a později i samotná třecí spojka. | 6HP28; 6HP26; TF-81SC. |
Vlivem nadměrných vibrací se poškozuje těsnění převodovky, což vede k únikům. | 6HP28. |
Deformuje se plastová vana. | 6HP28. |
Mechatronická jednotka se často poškodí, především v horkém počasí. | 6HP28; 8HP70; 6HP26. |
Selhávají svazky vodičů převodovky. | 6HP26. |
Solenoidy se často ucpávají špínou a produkty opotřebení třecí spojky, a poškodí se. | 6HP28; 6HP26; 8HP70; JF506E. |
Selhává regulační ventil tlaku oleje. | JF506E. |
Poškozuje se snímač rotační rychlosti. | JF506E. |
Brzdový pás a kola spojky se poškozují. | TF-81SC. |
Převodovka spontánně přeřadí na neutrál. | 9HP48. |
Komentovat