JTD je série dieselových motorů vybavených systémem přímého vstřikování paliva Common Rail od společnosti Fiat Chrysler Automobiles. Tyto motory se instalují na autech značek Fiat, Lancia, a Alfa Romeo. Modely značek Chrysler, Jeep, Maserati, RAM, a některá jiná auta mají také tyto motory. Vyrábějí se od roku 1997. Byly to první motory se systémem přímého vstřikování paliva Common Rail – vytvořen v rámci spolupráce firem Fiat a Bosch. Některé JTD motory byly vytvořeny v spolupráci s General Motors. Všechny byly vybaveny dvojitým turbodmychadlem nebo turbodmychadlem s variabilní geometrií. Jsou typické vysokým výkonem, spolehlivostí a úsporou paliva.
Oblíbené motory JTD
Kód motoru |
Název verze |
Objem, L |
Počet a uspořádání válců |
Počet ventilů |
Výkon, hp |
Max točivý moment, N·m |
Začátek výroby |
Instalovaný na modelech |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; od 2002 MultiJet |
1.9 |
4, řadové |
8 |
80-140 |
195-280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
Multijet |
1.9 |
4, řadové |
16 |
140-190 |
305-400 |
2002 |
Fiat Doblo;Fiat Croma;Alfa Romeo GT;Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
Multijet |
1.3 |
4, řadové |
16 |
70-105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1.6 |
4, řadové |
16 |
105-120 |
290-320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2.0 |
4, řadové |
16 |
110-195 |
260-380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2.4 |
5, řadové |
10 |
136-150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2.4 |
5, řadové |
20 |
175-210 |
385-400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2.3 |
4, řadové |
16 |
110-148 |
270-380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Běžná selhání motorů JTD
Selhání | Motory |
Ve verzích s plastovým sacím potrubím se vířící klapky mohou přetrhnout a poškodit motor, pokud se dostanou do spalovacích komor. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Pokud se olej nevymění včas, vstřikovače paliva se mohou rychle ucpat. Po vyčištění nevydrží dlouho. | 1.9 MultiJet. |
Olej se rychle spaluje, což způsobuje přeskakování rozvodového řetězu. | 1.3 MultiJet. |
Rozvodový řetěz má krátkou životnost. Pokud se poškodí, poškodí se i vahadla. | 1.3 MultiJet. |
Selhání elektronické řídicí jednotky motoru během mrazu, kvůli čemuž nelze nastartovat motor. | 1.3 MultiJet. |
Zpod termostatu začne unikat chladicí kapalina, což povede k přehřívání motoru. V některých verzích je samotný termostat náchylný k prasknutí. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
Usměvavý mechanik se spoustou zkušeností; hvězda z videonávodů od AUTODOC;
Nikdy jsme ho neviděli bez jeho brýlí;
Jezdí na BMW X5 E53;
sní o získání zlatého tlačítka za 1,000,000 odběratelů na YouTube.
Komentovat