Převodovka s přímým řazením (DSG) je elektronicky řízená automatická převodovka s dvojitou spojkou a s více hřídelemi. Je instalována na mnoha autech od Volkswagen Group. Mají ji k dispozici hlavně auta značek Škoda, SEAT, Volkswagen, a Bugatti.
Tato převodovka debutovala v roce 2003 na modelu Volkswagen Golf Mk4 R32. Byla to první automatizovaná převodovka na světě instalována na sériově vyráběném autě. Tato převodovka nabízí režim automatického nebo manuálního řazení rychlostí.
Dodnes se vytvořilo několik generací této převodovky. Mnoho z nich se vytvořilo v rámci spolupráce s jinými výrobci, včetně BorgWarner a LuK.
Jak funguje převodovka DSG
Hlavní výhodou tohoto druhu převodovky je stálý přenos rotačního točivého momentu, což lzre dosáhnout díky dvěma spojkám a dvěma hřídelím převodovky. Jedna rychlost je zapojena, zatímco druhá je připravena k zapojení. Elektronická řídicí jednotka zvolí určitou rychlost podle signálů z různých senzorů. Zapojení rychlosti se provádí pomocí řídicích, elektromagnetických ventilů a ventilů na regulaci tlaku. Chcete-li přepnout do manuálního režimu, řadicí páku je třeba přesunout do pravé strany. Chcete-li redukovat převodový poměr, páku přesuňte k značce “+” nebo “-“. Páčkové řazení je v nabídce v mnoha verzích a slouží k ovládání manuální převodovky.
Oblíbené verze převodovky DSG
Verze | Kód | Počet rychlostí | Max točivý moment, N·m | Max objem motoru, L | Druh spojky | Začátek výroby | Instalována na modelech |
DSG -6 | DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3.2 | Suchá | 2003 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran |
DSG -7 | DQ200 (0AM) | 7 | 250 | 2.0 | Suchá | 2007 | Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7 |
DSG -7 | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2.5 | Olejová | 2008 | Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6 |
DSG -7 | DQ380 (0DE) | 7 | 420 | 2.0 | Olejová | 2015 | Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan |
DSG -7 | DQ381 (0GC) | 7 | 420-430 | 2.0 | Olejová | 2017 | Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon |
DSG -7 | DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3.0 | Olejová | 2015 | Volkswagen Phideon |
Běžná selhání převodovek DSG
Selhání | Převodovky |
Časté trhání a vibrace během provozu. | DQ250 (02E) |
Solenoidy se mohou ucpat produkty opotřebení spojky, pokud se převodový olej nevymění včas. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Set spojky se opotřebuje předčasně. | DQ200 (0AM) |
Elektronická řídicí jednotka se vypálí. | DQ200 (0AM) |
Kryt mechatronické jednotky může prasknout vlivem vysokého tlaku oleje. | DQ200 (0AM) |
Vidlice zapojující šestý převodový stupeň je náchylná k selhání. | DQ200 (0AM) |
Převodovka se může přehřát vlivem ucpání výměníku tepla. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Selhání mechatronické jednotky. | DL382 (0CK, 0CL) |
Převodovka rychle ztrácí své provozní vlastnosti. Způsobuje to opotřebení ložiska spojky. | DL382 (0CK, 0CL) |
Komentovat