Q-Tronic je automatická převodovka s režimem manuálního řazení, instalovaná v autech značky Alfa Romeo. Debutovala v roce 2005 a je založena na oblíbené převodovce – Aisin TF-80SC – klasická automatická převodovka s hydraulickým konvertorem točivého momentu a souborem planetových převodovek. Manuální režim lze zapnout pomocí speciálního firmwaru. Díky tomu řidič manuálně ovládá točivý moment motoru, zlepšuje se dynamika auta a jeho vlastnosti v terénu.
Jak funguje systém Q-Tronic
V rámci normálních podmínek funguje systém Q-Tronic jako běžná automatická převodovka: rychlosti se řadí na základě příkazů z řídící jednotky. Rovněž lze aktivovat režimy Sport a Winter.
Když řidič přesune řadicí páku do speciální drážky, rychlost, která je právě aktivní, zůstane zařazena, dokud řidič nepřeřadí vyšší nebo nižší stupeň pohnutím páky do poloh “+” nebo “-“.
Technické vlastnosti převodovek Q-Tronic
Kód převodovky | Počet rychlostí | Max objem motoru, L | Max točivý moment, N · m | Pohon | Začátek výroby | Aplikace na modelech |
TF-80SC | 6 | 2.5 | 450 | Přední pohon, Pohon všech kol | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Typická selhání systému Q- Tronic
- Tělo hydraulického ventilu se poškodí, způsobí se tím trhavý pohyb a vibrace během řazení.
- Převodovka začne prokluzovat a vibrovat vlivem opotřebení třecích desek konvertoru točivého momentu.
- Brzdové pásy se opotřebují, což vede k silnému klepání v karoserii auta v místě, kde se nachází převodovka.
Komentovat