SensoDrive je 5-rychlostní automatizovaná manuální převodovka, která se instalovala na některých modelech Citroën a Peugeot v letech 2002 až 2009. Kombinuje funkci automatické a manuální převodovky. V rámci normálních podmínek se převodový poměr automaticky mění podle podmínek na cestě. Možnost přepnutí do manuálního režimu umožňuje řidiči lépe ovládat točivý moment motoru v určitých jízdních situacích.
Jak funguje systém SensoDrive
SensoDrive je založen na běžné manuální převodovce s dvěma hřídelemi s převodovými stupni instalovanými na nich. Mechanismus spojky a zařazení rychlosti se však ovládá elektronicky pomocí řídící jednotky. Při signálu z této jednotky jeden aktivační prvek odpojí spojku a druhý pohne synchronizací řazení pro zapojení příslušného převodového stupně. V manuálním režimu se informace o zařazeném rychlostním stupni vodičem dodává do řídicí jednotky, která pak pošle příslušný signál do aktivačních prvků. Pro změnu převodu řidič pohne řadicí pákou na středové konzole do polohy “+” nebo “-“, nebo použije páčky za volantem.
Technické vlastnosti převodovek SensoDrive
Kód převodovky | Výrobce | Max objem motoru, L | Max točivý moment, N · m | Pohon | Aplikování na modelech |
MAP | PSA Peugeot Citroën | 1.6 | 150 | přední pohon | Citroën C3; Citroën C2; Citroën C4 |
Běžná selhání převodovek SensoDrive
- Aktivační prvky se rychle poškodí.
- Spojka má krátkou životnost.
- Řídicí jednotka převodovky někdy selhává.
Komentovat