Pro stažení aplikace:
Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty
Kdy je nutné vyměnit brzdové kotouče?
Životnost předních brzdových kotoučů je v průměru 50,000-70,000 km, a zadních 70,000-100,000 km. Někdy bude nutné výměnu provést dříve. Nové kotouče se musí instalovat, pokud se opotřebují na minimální přípustnou tloušťku uvedenou v návodu k použití auta. Tloušťku se doporučuje měřit pomocí posuvného měřítka každých 10,000 km. Praskliny, zářezy, nerovnoměrné opotřebení a zvlnění indikují potřebu výměny součástky.
Proces kontroly opotřebení brzdového kotouče:
Známe i nepřímé příznaky, které vám ukážou, že je třeba zkontrolovat nebo vyměnit brzdové kotouče. Pokud pociťujete třesení, řinčení, rachot nebo vibrace při brzdění, může to indikovat, že součástky jsou zvlněné. V tomto případě bude nutné provést další úkony měření, jako například použít číselný indikátor. Před měřením důkladně vyčistěte náboj kola a kotouč. Nainstalujte zařízení na stojan a jeho vřeteno dejte svisle vůči povrchu kotouče, asi 5 mm od jeho okraje. Špička vřetena by měla být v kontaktu s povrchem. Potom otočte nábojem kola. Číselný indikátor by neměl ukazovat odchylku větší než 0,06 mm.
Slabé a nerovnoměrné brzdění, a také vibrace na brzdovém pedálu, často indikují nerovnoměrné opotřebení třecích povrchů brzdových kotoučů.
Je třeba vyměnit brzdové kotouče a brzdové destičky spolu?
Při výměně brzdových kotoučů se doporučuje současně instalovat nové brzdové destičky. Staré součástky mají na sobě vytvořený vzor opotřebení, který koresponduje se starými brzdovými kotouči. Při používání těchto brzdových destiček je riziko předčasného opotřebení kotoučů a snížení brzdného výkonu. Délka trvání procesu závisí na designu vozidla a vašich mechanických dovedností. V průměru trvá instalace nových brzdových kotoučů a brzdových destiček od 15 minut do 3 hodin.
Mohu vyměnit pouze jeden brzdový kotouč?
Ne, nemůžete. Brzdové kotouče se musí vyměnit pouze v páru v rámci dané nápravy. Jinak vlivem menší tloušťky staré součástky bude mít píst rozdílnou délku tahu, brzdový mechanismus nebude pracovat simultánně, což povede k nestabilitě vozidla při brzdění.
Je jízda s opotřebovanými brzdovými kotouči nebezpečná?
Ano, je poměrně nebezpečná, proto se musí opotřebované brzdové kotouče ihned vyměnit. Brzdové kotouče, které jsou příliš tenké, neumí účinně odvádět teplo, kvůli čemuž prasknou nebo se poškodí po přehřátí. Výsledkem bude zablokování kola a smyk auta. Nerovnoměrné opotřebení a hluboké drážky zmenšují oblast kontaktu s brzdovou destičkou, což vede k zhoršení brzdného výkonu. Zvlnění způsobí laterální vyběhnutí, což vede k nerovnoměrnému opotřebení pracovního povrchu součástky a prodlouženému pohybu brzdového pedálu (tzv. "houbovité brzdy"). Co se týče koroze, brzdové kotouče se mohou použít, pokud se na nich objeví malá koroze, ale během jízdy byste měli očistit jejich povrch tak, že naplno zatlačíte brzdový pedál. Pokud se brzdný výkon výrazně snížil vlivem koroze nebo brzdový mechanismus nefunguje správně, součástky se musí vyměnit co nejdříve.