
Ptejte se nebo sdílejte vaše zkušenosti s opravami na fóru o autech. Přihlaste se k odběru aktualizací, abyste nepropásli naše nové návody.
Pro stažení aplikace:
Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty
Jaké jsou příznaky selhání ložiska náboje?
První příznaky opotřebovaného ložiska náboje kola jsou skřípání, klepání, rachocení a jiné neobvyklé zvuky, které slyšíte z oblasti kola. Tyto zvuky se stupňují nebo zmizí při jízdě přes zatáčku. Například hluk při zatáčení do pravé strany indikuje problém součástky na levém kole. Zmizení hluku indikuje poškozené ložisko na pravé straně. Na volantu můžete pociťovat i vibrace. Někdy se vibrace přenesou i na karoserii. Při jízdě se zablokovaným ložiskem může auto táhnout do jedné strany. Pokud chytíte vrch a spodek kola, a pokusíte se jím zatřást nahoru a dolů, pocítíte volnost jeho pohybu.
Někdy se na palubní desce rozsvítí indikátor systému ABS, protože ložisko a ABS systém jsou propojeny: součástka má integrovaný ABS kroužek, který se používá k měření rychlosti rotace kola.
Často se tvrdí, že poškozené ložisko kola může vést k nesprávné funkčnosti systému pohonu - je to však mýtus. Pokud vám selhala převodovka, měli byste příčinu hledat někde jinde.
Mohu svépomocí vyměnit ložisko kola?
Pokud máte základní dovednosti v rámci opravy auta, ložisko náboje kola můžete vyměnit i sami. Video tutoriály v AUTODOC Club vám s tím pomohou. Proces výměny je však poměrně náročný. Budete potřebovat kovový kartáč, soubor vytahovačů ložisek, montážní klíče, včetně klíče na matice, kladivo a šroubováky. Také je dobré zásobit se autokosmetikou: čistič brzd na odstranění špíny a odmaštění povrchů, penetrační olej na uvolnění zablokovaných upevnění, a víceúčelové mazivo. Pokud máte přístup ke zvedáku na auta, vaši práci to výrazně usnadní. V průměru trvá výměna na jednom kole 1-3 hodiny, podle designu auta a vašich dovedností.
Součástky není třeba měnit v páru na dané nápravě. Podle potřeby můžete vyměnit pouze jednu poškozenou součástku. V moderních autech se většinou používají ložiska kol v podobě jednokusových produktů. Před instalací je není třeba namazat, protože jsou naplněny správným továrním mazivem.
Je velmi důležité utáhnout matici náboje správným točivým momentem. Jinak se může součástka velmi rychle poškodit. Točivý moment pro utažení se liší podle značky a modelu auta, a obvykle jej uvádí výrobce v návodu k použití auta.
Je nebezpečné jezdit s opotřebovaným ložiskem náboje?
Je to velmi nebezpečné. V nejlepším případě skončí jízda s poškozeným ložiskem náboje drahou opravou systému zavěšení kol. V nejhorším případě, pokud se ložisko náboje poškodí během jízdy, se může kolo zablokovat, kvůli čemuž zcela ztratíte kontrolu nad vozem, což povede k nehodě.
Jak rychle se poškodí ložisko kola?
Průměrná životnost součástky je 100.000-150.000 km. Někdy, například pokud je součástka vadná nebo nekvalitní, nebo pokud byla nesprávně nainstalována, se může ložisko poškodit již po 3000 km.
Ke brzkému poškození součástky přispívá i jeho selhání při vychýlení z rotační osy, příliš silně utažená matice náboje kola, použití rázových nástrojů na montáž, opětovné použití starých upevnění a těsnění, a agresivní styl jízdy s častým a náhlým rozjížděním nebo zastavováním. Negativní vliv na součástku má i jízda na drsných cestách a přetěžování auta. Nedoporučuje se jezdit přes hluboké kaluže. Vyhněte se neodbornému tuningu, protože instalace příliš širokých kol nebo kol s velkým průměrem, používání nízko-profilových pneumatik, tužších pružin a tlumičů zvyšuje zátěž na sestavu náboje kola a může způsobit jeho rychlou destrukci.