Co je to Q4? Vlastnosti a technické specifikace

Co je to Q4? Vlastnosti a technické specifikace

Q4 je systém pohonu všech kol, který se instaluje na autech značky Alfa Romeo od roku 1994. Tento systém vylepšuje dynamiku vozidla a vlastnosti v terénu. Rovněž vylepšuje stabilitu vozidla na kluzkých površích.

Jak funguje systém Q4

Nejdříve se vyráběly pouze plnohodnotné verze pohonu všech kol, kde se točivý moment motoru přenášel na všechna čtyři kola současně. Viskózní spojka Ferguson nebo Torsen samosvorný diferenciál byly odpovědné za distribuci točivého momentu mezi nápravy.

Později se vyráběly i verze s částečným pohonem všech kol. V rámci normálních podmínek jízdy se točivý moment dodával pouze na zadní nápravu, ale když zadní kola prokluzovala, zapojila se i přední náprava, která dostala až 50% točivého momentu. K tomu se používala elektronicky řízená vícekotoučová třecí spojka.

Vlastnosti systému Q4

Typ pohonu Typické vlastnosti diferenciálů Modely Alfa Romeo vybavené tímto typem pohonu
Plnohodnotný pohon všech kol Centrální diferenciál je planetová převodovka s viskózní spojkou. Přední diferenciál je otevřeného typu, a zadní je samosvorný Torsen diferenciál. 155 167.
Torsen centrální diferenciál distribuuje točivý moment mezi nápravy v poměru 57:43. V případě prokluzu kol se poměr změní od 72:28 do 22:78, čímž poskytne více výkonu kolům s lepší trakcí. 159 939; Brera 939; Spider 939.
Centrální diferenciál je vybaven viskózní spojkou a elektronickou uzávěrkou. Zadní diferenciál je samosvorný. 164.
Částečný pohon všech kol Torsen samosvorný nebo elektronicky řízený otevřený diferenciál lze použít na zadní nápravě. Aktivní rozvodovka (ATC) je typická rychlou aktivací a okamžitě spojuje přední nápravu. Giulia 952; Stelvio 949.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty