Co je to RWD? Vlastnosti a technické specifikace

Co je to RWD? Vlastnosti a technické specifikace

RWD je obecný výraz používaný pro systémy zadního pohonu na všech značkách osobních a nákladních aut. Znamená to, že točivý moment motoru se přenáší na zadní kola. Tento typ pohonu se často používal v 20. století. Dnes je zadní pohon méně častý. Obvykle mají tento pohon sportovní a výkonné vozy, jako například Dodge Challenger a Charger, Chevrolet SS, Chrysler 300, Subaru BRZ, Hyundai Genesis Coupe, a Mazda MX-5.    

Jak funguje systém RWD

Ve většině aut se zadním pohonem jsou motor a převodovka instalovány vpředu. Točivý moment motoru se přenáší cez kardanový hřídel na rozvodovku zadní nápravy, a z rozvodovky na diferenciál kola. Rozvodovka skříň zahrnuje hlavní převod a diferenciály kol. Hlavní převodový mechanismus zvyšuje točivý moment dodávaný z motoru. Diferenciály kol distribuují výkon mezi hnaná kola. Přední náprava není spojena s převodovkou.

Existují i jiné typy uspořádání. Například motor může být instalován ve přední části auta, zatímco převodovka je instalována ve stejném uložení jako rozvodovka zadní nápravy. Kardanový hřídel se používá k přenosu točivého momentu z motoru do převodovky. Na některých autech je motor instalován vzadu na jednom uložení s převodovkou a rozvodovkou zadní nápravy v jedné jednotce.

Typy a vlastnosti systému RWD

RWD uspořádání Místo uložení motoru Místo uložení převodovky výhody nevýhody Auta se zadním pohonem
přední Před nebo nad nápravou Vpředu, méně často vzadu
  • Výborná ovladatelnost na suchých površích
  • Rovnoměrné opotřebení pneumatik.
  • Zvýšení hmotnosti auta.
  • Zmenšený prostor v interiéru.
  • Výrazná ztráta výkonu.
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
uprostřed za nápravou
  • Snížená zátěž na přední nápravu
  • Neobvyklé uspořádání interiéru.
  • Žádný nebo jen malý zavazadlový prostor.
Mazda RX -7 FD; Dodge Viper SRT -10; Daihatsu Hijé S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
uprostřed před nápravou vzadu
  • Vylepšená trakce hnacích kol, zejména na kluzkých površích. 
  • Výborná ovladatelnost.
  • Schopnost jezdit přes zatáčky ve vysoké rychlosti.
  • Snížená schopnost držení na silnici.
  • Obtížný přístup do systému motoru.
  • Malý objem interiéru.
  • Komplikovaný design systému chlazení motoru.
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
zadní za nápravou
  • Snížení hmotnosti vozidla.
  • Excelentní dynamika.
  • Dobrá trakce na kluzkých površích.
  • Nízká hlučnost v interiéru.
  • Optimální rozložení brzdné síly.
  • Přetáčivost.
  • Slabý výkon systému řízení.
  • Snížená stabilita karoserie při bočním větru. 
  • Komplikovaný design systému chlazení motoru a vyhřívání kabiny; čehož výsledkem je náročnost opravy.
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911 997; Tesla Model S 5YJS.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty