4Matic: definice, vlastnosti a princip funkčnosti

4Matic: definice, vlastnosti a princip funkčnosti

4Matic je systém pohonu všech kol instalován na autech Mercedes Benz. Je to vlastní vynález společnosti Daimler AG a byl vytvořen ve spolupráci s rakouskou společností Magna Steyr AG & Co KG. Tento systém se poprvé objevil v roce 1987, kdy byl veřejnosti představen sedan třídy E, W124. Dnes se vyrábí už několikátá generace systému 4Matic.      

Princip funkčnosti

Hlavním rozdílem mezi různými generacemi systému 4Matic je design mezinápravového diferenciálu. První systémy měly mechanickou uzávěrku diferenciálu. Dosáhlo se to díky dvěma hydraulickým vícekotoučovým spojkám. Zamykání a odemykání spojky umožňovalo plné odpojení přední nápravy. V režimu pohonu všech kol se točivý moment motoru rozložil mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 nebo 33:67.

Později vývojáři zahrnuli elektronicky uzamykací otevřený diferenciál jako mezinápravový diferenciál v systému 4Matic. Výkon byl redistribuován zpomalením jednotlivých kol nebo přizpůsobením točivého momentu motoru. Některé verze zahrnovaly vícekotoučové spojky. Točivý moment motoru se mohl distribuovat mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60, 45:55, 50:50, a v jiných poměrech.

Vlastnosti systému 4Matic

Rok první výroby Typ Typické vlastnosti diferenciálů Modely Mercedes Benz vybavené systémem 4Matic
1987 Částečný/plnohodnotný Centrální zamykací diferenciál Ferguson. Zamknout se mohl i diferenciál zadních kol. Diferenciál předních kol je otevřený. Е-třída W124, S124.
1997 Plnohodnotný Centrální diferenciál a diferenciál kol jsou otevřené. Oba mají elektronickou uzávěrku. Vykonává se pomocí ETS systému (systém kontroly trakce) nebo ESP systému (systém kontroly stability). E-třída W210, W211, S210, S211; М-třída W163; S-třída W220, V220; C-třída W203, S203; R-třída W251, V251; Viano W639, V639.
2006 Předběžné zamknutí spojky je implementováno jako dvoukotoučová spojka neustále napnutá pomocí membránové pružiny. Zapojí se, když rozdíl mezi točivým momentem přední a zadní nápravy dosáhne 50 Nm. Pokud to nestačí, aktivuje se ESP. CL-třída С216; S-třída W221, V221; C-třída W204, S204; GLK-třída X204; CLS-třída C218, X218; E-třída W212, S212.
2006 Centrální diferenciál a diferenciál zadní nápravy mají vícekotoučové spojky. Točivý moment motoru se také redistribuuje pomocí systému kontroly stability. GL-třída X164.
2016 Centrální diferenciál s vícekotoučovou spojkou umožňuje manuální odpojení přední nápravy. E-třída C238 E53 AMG.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty