Benzínové motory používají svíčky zapalování k zapálení směsi paliva a vzduchu ve válcích. Liší se počtem elektrod, materiálem výroby a vyrábí je velké množství výrobců. V tomto článku najdete mnoho informací, jak si vybrat správné součástky, aby váš motor startoval snadněji, zvýšil se jeho výkon, snížila se spotřeba paliva, a nabídneme vám mnohem více užitečných tipů.
Hlavní druhy
Podle počtu elektrod:- S jednou elektrodou. Instalována zde je jedna centrální a jedna boční elektroda vyrobena z kovu s průměrem 2.5 mm. Tento jednoduchý design zaručuje účinné spalování. Tyto díly jsou levné a mají poměrně krátkou životnost.
- S několika elektrodami. Mohou mít až 4 boční elektrody. Mají dlouhou životnost, protože jejich pracovní prvky se opotřebovávají jeden po druhém, postupně. V tomto případě ovšem nelze nastavit mezeru mezi elektrodami. Tyto komponenty jsou nejlepší volbou pro motory, ve kterých je obtížný přístup k otvorům pro svíčky zapalování.
- Měď-nikl. Má životnost asi 25,000-30,000 km. Má dostupnou cenu a je optimální pro řadové motory.
- Platina. Má životnost asi 120,000 km. Je tu tenká elektroda, která vytváří velmi výkonnou jiskru.
- Iridium. Tyto svíčky jsou odolnější vůči vysokým teplotám a korozi. Mají stejnou životnost jako platinové a poskytují maximální účinné spalování paliva.
- Stříbro. Jsou odolné vůči vysoké zátěži, vibracím a zašpinění. Jsou nejlepší volbou pro auta, která jezdí na LPG. Nevýhodou zde je krátká životnost: v průměru asi 30,000 km.
Tip od AUTODOC: Platinové a iridiové komponenty jsou poměrně drahé. Pokud je ovšem přístup k svíčkám zapalování ve vašem autě náročný, lepší bude instalovat tyto součástky, protože mají nejdelší životnost. To samé platí, pokud vaše auto používáte velmi často. V jiných případech si vystačíte i s komponenty s nižší cenou.
- Horké. Mají slabé odvádění tepla z centrální elektrody a izolátoru. Používají se v pohonných jednotkách s nízkým kompresním poměrem, které pracují na nízkooktanové palivo.
- Studené. Mají dobré odvádění tepla a používají se v motorech, které vyžadují vysokooktanové palivo a mají vysoký kompresní poměr.
- Střední. Mají vyvážené vlastnosti prvních dvou druhů. Tyto svíčky zapalování jsou nejběžnější.
Kromě toho se svíčky zapalování liší i průměrem, výškou závitu a délkou, velikostí hex zástrčky a typem utěsnění (podložka z měkkého kovu nebo kuželovité montážní místo).
Oblíbené modely svíček zapalování
Závěr
Svíčky zapalování vyměňte po dosažení konce jejich životnosti. Ignorování tohoto problému může vést k poškození motoru a jiných systémů vozu. Dodržte doporučení od AUTODOC a instalujte si komponenty, které budou pro vaše auto nejlepší.
Komentovat