Snímač klikové hřídele: poruchy, provoz a příznaky

Snímač klikové hřídele: poruchy, provoz a příznaky

Tématem dnešního článku bude malá a nenápadná součástka – snímač klikové hřídele. Někdy ji můžeš najít také pod názvem snímač polohy klikové hřídele. Tento komponent je v autě velmi důležitý, protože se stará o celkový správný chod motoru. Jedná se o maličkou elektronickou součástku, jejíž porucha může způsobit velké problémy s chodem vozidla. Čti dál, chceš-li se dozvědět vše o této součástce, jejích funkcích, poruchách provozu a možnostech opravy.

Snímač klikové hřídele – technická specifikace a princip funkčnosti

Pokud v tomto případě mluvíme o snímači, mluvíme o elektronické součástce, resp. elektronickém zařízení, které je svým umístěním a funkcemi úzce propojeno s klikovou hřídelí. Jaká je jeho primární a sekundární funkce? Do moderních vozidel se instaluje proto, aby tento snímač monitoroval aktuální polohu klikové hřídele. Údaje z klikové hřídele se přes snímač přenášejí jako elektrický signál do řídící jednotky. Ta následně všechny získané údaje zpracuje a podle nich vyšle další pokyny do jiných přidružených jednotek a systémů – zejména do systému zapalování a vstřikování paliva.

V tomto ohledu je velmi důležité, aby snímač polohy klikové hřídele spolupracoval také s vačkovou hřídelí – jednou z funkcí je totiž jejich vzájemná synchronizace. Díky harmonizovanému pohybu těchto dvou hřídelí se zajišťuje správné časování ventilového rozvodu, což má následně pozitivní vliv na celkovou funkčnost motoru, nižší spotřebu paliva, a nižší míru opotřebení přidružených součástek. Kromě toho se zajistí i optimální výkon motoru. Pokud hřídele nepracují synchronizovaně, mohou se objevit problémy s válci motoru, zvýší se spotřeba paliva atd.

Na základě údajů ze snímače otáček klikové hřídele dokáže řídící jednotka motoru řidiči ukázat aktuální rychlost vozidla, a to podle rychlosti otáčení klikové hřídele.

Snímač polohy klikové hřídele a jeho časté poruchy

Snímač otáček klikové hřídele je umístěn v motorovém prostoru při různých pohyblivých součástkách, jakými jsou například samotný klikový hřídel, případně to může být řemenice, setrvačník nebo vačkový hřídel a jiné. Na snímač během jeho práce působí také různé síly, nárazy a vibrace, které mohou zkrátit jeho životnost. Při dlouhodobém působení vibrací se na snímači často objevují poruchy, které časem způsobí úplnou destrukci snímače, jeho vodičů nebo konektorů. Oprava však není možná, a proto se obnova funkčnosti této součástky řeší především její výměnou za nový snímač.

Kromě poruch vlivem vibrací a nárazů se snímač může poškodit vlivem tepla, přičemž jeho materiál je náchylný k roztání při vysokých teplotách motoru. Dále na něj často působí špína a vlhkost, která může způsobit vznik koroze. Pokud je součástka zašpiněná jen mírně, snímač klikové hřídele lze pohodlně vyčistit, čímž se obnoví jeho původní funkčnost. Při silném zašpinění a přítomnosti rzi je zřejmé, že životnost snímače bude výrazně zkrácena, a přestože zatím funguje, můžeš očekávat, že brzy ho bude třeba vyměnit za nový. Pokud by si auto používal s vadným snímačem klikové hřídele, mělo by to negativní vliv na chod motoru. Důsledkem by byla drahá oprava různých systémů motoru.

Výhodou moderních aut je jejich ochrana před takovými negativními vlivy – pokud snímač selže, do řídící jednotky nebude více zasílat žádné údaje. Řídící jednotka při absenci těchto informací jednoduše znemožní další chod motoru.

Snímač klikové hřídele – příznaky poruchy a selhání

Příznaky selhání snímače klikové hřídele lze vidět při vysoké zátěži motoru, a to zejména v systému vstřikování paliva a v systému zapalování paliva. Pokud je snímač poškozen a řídící jednotce nebude poskytovat správné informace, může to vést k vynechávání zapalování paliva ve válcích, ke zvýšení spotřeby paliva tím, že do spalovacích komor nebude dodáváno správné množství paliva, případně nebude vstřikováno ve správný čas.

Při nízkých otáčkách motoru bude vozidlo nestabilní a v některých případech se může stát, že během chodu motor prostě zhasne. Ovlivněn bude i chod na volnoběh, který bude také nestabilní. Otáčky motoru budou v tomto případě výrazně kolísat bez jakéhokoli zásahu řidiče. Pokud se snímač klikové hřídele poškodí úplně, motor zhasne a nebude možné jej znovu nahodit.

Jelikož se jedná o elektronickou součástku, její správná funkčnost se může změřit a určit různými podobnými metodami, které zahrnují měření odporu nebo napětí v součástce. Prvním způsobem je změření odporu snímače. Tato součástka je propojena s elektrickým systémem auta, a díky tomu je na základě jejího elektrického odporu možné zjistit její funkčnost. K tomuto účelu použijeme ohmmetr. Při měření zjišťujeme, zda jsou naměřené hodnoty shodné s referenčními hodnotami odporu, které najdeme v návodu k použití vozidla. Jsou-li tyto hodnoty výrazně odlišné, součástka je pravděpodobně poškozená a bude vhodné ji vyměnit za novou. Druhým způsobem je změření elektrického napětí, přičemž samotný princip zjišťování funkčnosti součástky je stejný, jako při prvním způsobu.

Jaké jsou způsoby opravy této součástky? Je výměna jediným možným řešením?

Nejefektivnějším řešením opravy této součástky – v případě, že je opravdu nevratně poškozena – je její výměna za novou. Její cena není vysoká a instalace je poměrně snadná. Jedinou možností opravy staré součástky je její vyčištění od špíny. Funkčnost se tímto způsobem na nějakou dobu obnoví a součástka bude dále pracovat bez jakýchkoli problémů. V některých případech to však může být pouze dočasné řešení, a pak bude i tak zapotřebí koupit nový snímač. V odborném autoservisu ti velmi rádi poradí s tím, jak provést opravu a jakou součástku si pořídit.

Co se týče postupu, nejprve je třeba odstranit starou součástku a její montážní pozici důkladně vyčistit a odmastit. Připrav si momentový klíč, který použiješ při instalování nového snímače klikové hřídele a jeho utažení. Při instalování jakýchkoli snímačů je nejdůležitější dodržení správné snímací vzdálenosti, která určuje vzdálenost mezi snímačem a snímanou součástkou – v tomto případě je to kliková hřídel. Při dodržení správného parametru bude tato součástka pracovat dlouho a bez problémů.

Když budeš nakupovat nový snímač, kup si produkt od ověřeného výrobce. Můžeš si tak být jistý, že konkrétní snímač bude mít dlouhou životnost a bezproblémovou funkčnost.

AUTODOC je tady vždy pro tebe

Nové snímače otáček a polohy klikové hřídele najdeš v online obchodě AUTODOC. Pomoc při výběru ti poskytnou naši odborníci, kteří tě zorientují v našem širokém sortimentu kvalitních součástek od výrobců s neposkvrněnou reputací. V podstatě stačí, když si vybereš značku a model tvého auta, rok výroby, a o všechno ostatní se postaráme my. Neváhej nás kontaktovat v případě jakýchkoli otázek.

Komentáře - 10

  • @user_229870
    22.06.2022 15:16
    Člen

    Palivové filtr vyměněn, odměřené senzory, krom snímače polohy klikového hřídele. Motor po jízdě po dojetí nešel nastartovat.
    Děkuji za radu.

    • @Pavel Novotný
      08.07.2022 13:32
      Moderátor

      Dobrý den.
      Bylo nutné zahájit výměnu snímače klikového hřídele, pokud to nefunguje, pak výměna palivového filtru nepomůže. Ano, a bylo by správnější říct, po čem a jak auto přestalo startovat.
      Pro podrobnější informace a výběr dílů , kontaktujte linku podpory v chatu.
      https://www.autodoc.cz/lnk-18882869
      Pro kontrolu kompatibility a výběr vhodné součástky potřebujeme, VIN kód auta nebo originální číslo dílů.
      S pozdravem tým, AUTODOC.

  • @user_555554
    09.08.2023 22:32
    Člen

    Zdravím, mám problém se svou Octavií 1.6 75kw r.v. 2003. Auto v podstatě jezdí normálně, ale při popojíždění v kolonách, nebo i dojíždění na semaforu někdy zdechne a pak řekl bych padne do asi nouzového režimu a má tak poloviční výkon. Po vypnutí motoru a třeba 15 min. pauzy zase jede jak má. Na diagnostice mi vyšly prý sporadické chyby 1) lambda sonda 2) snímač otáček motoru a 3) snímač otáček klikového hřídele. Prosím o radu zda by se mohlo jednat o tu třetí chybu. Děkuji

    • @Pavel Novotný
      20.09.2023 11:04
      Moderátor

      Dobrý den, nejprve byste měli vyměnit snímač polohy klikového hřídele, může způsobit zhasnutí motoru. Nejdřív bych to vyměnil a pak se podíval jestli to bude pokračovat nebo ne.
      Pro podrobnější informace a výběr dílů , kontaktujte linku podpory v chatu.
      https://www.autodoc.cz/lnk-18882869
      Pro kontrolu kompatibility a výběr vhodné součástky potřebujeme, VIN kód auta nebo originální číslo dílů.
      S pozdravem tým, AUTODOC.

    • @user_1220914
      24.03.2024 08:14
      @user_555554
      Člen

      Dobrý den, potřeboval bych poradit ohledně vozidla Jeep Grand Cheroke 5,7 Hemi, rok výroby 2005, kolik má snímačů polohy vačkové hřídele? Pokud máte nějaké zkušenosti s tímto motorem, poslal bych Vám popis, jak porucha nastala a průběh snahy o opravu v servisech. Motor sice běží, ale svítí oranžová kontrolka diagnostiky ve tvaru motoru (Vrtulník - zlý sen každého řidiče novějších vozidel). Pokud mi s tímto problémem můžete pomoci, pošlete mi mailovou adresu, kam se popis vejde. Děkuji, Stočes V.

  • @user_1067838
    09.02.2024 05:53
    Člen

    Dobrý den.Potřebovala bych poradit. Mám VW Polo, 1.2 Hatchback 44kw.
    Nedávno mi při startování začala svítit diagnostika.ukazovalo to kód kladkové hřídele. Takže jsem auto dala do servisu. Vyměnili nejdříve snímač. Kód odstranili, ale po několika jízdách při nastartování opět začala diagnostika svítit. Takže znovu stejný servis opět tinečetli stejný kód. Takže výměna snímače přímo kladky a ještě vyměnili svíčky a palivový filtr. Po několika jízdách opět pří startování zase začala svítit .

  • @S. B.
    26.07.2024 09:04
    Člen

    Dobrý den,mám Lancii Phedra 2.0 100 kw RHR.Měla potkaný motor a utržené rozvodové kolo,což poškodilo snímač polohy.Byl koupený nový,ale přes ten nový nejde nastartovat.Nastartuje jen když dám zpět ten poškozený snímač.Ale do otáček jde pouze na 2 000,víc ne.Může to mít na to vliv,nebo je to něco jiného?Diagnostika chybu nehlásí.Děkuji za odpověd'

  • @user_1620251
    01.09.2024 07:10
    Člen

    Dobrý den mám velkou prosbu mám Ford Galaxy 2.0 TDCi 103 kW rok 2007 a auto startuje a pak kdy potřebuju tak točí a nechytne až skoro do mrtva.na diagnostika napsalo zkrat palivového relé na plus a nízké tlak reil.vymenil jsem regulátor nizkeho tlaku ale pořád někdy točí a točí a nic pak zase vše v pořádku

  • @P. L.
    22.01.2025 14:34
    Člen

    Dobrý den, octavia II,r,2012,2.0Tdi CFHC, auto má špatné starty, na volnobeh kolísají otáčky, motor zhasína, zhasína někdy aj během jízdy, dojezd ku křižovatke. Nestabilní chod motoru. Na připojení na diagnostiku, auto bez chyby. Nemohl by to být snímač na klikový hřídeli?

  • @P. S.
    02.04.2025 13:16
    Člen

    Chci se zeptat co by mi mohlo rušit signál snímače klikove hřídele, snímač je komplet nový a snimac váčky je taky nový a řídicí jednotka je taky v pohodě. Ale je tam stále nějaký šotek co tam pořád dělá problém a nevíme jaký. Dokáže někdo prosím poradit?

Odemkněte svého asistenta pro údržbu auta!

Sledujte své výdaje, spravujte záznamy, plánujte výměny a mnoho dalšího.