Jak často měnit rozvody: Tipy od AUTODOC

Jak často měnit rozvody

Rozvodové řemeny a řetězy jsou důležitými součástmi ve vašem autě a používají se ve spalovacích motorech k přenosu energie. Přesněji řečeno zajišťují správné otáčení klikového a vačkového hřídele a jejich vzájemné spojení. Rozvody tak mimo jiné zabezpečují přesné časování motoru a jeho spolehlivé zásobování směsí vzduchu a paliva. Tato směs se přivede ke kontrolované explozi, válce se uvedou do pohybu a energie se předá klikovému hřídeli, který tuto tepelnou energii přeměňuje na mechanickou, jež se prostřednictvím převodovky přenáší zase na kola vozidla. U některých vozů, zejména starších, má rozvodový řetěz ještě další funkci: Pohání vodní a někdy i vstřikovací čerpadlo.

Zde je také důležité rozlišení dvou hlavních typů rozvodů: Na jedné straně jsou robustnější, ale také dražší rozvodové řetězy z oceli. Na druhé straně existují levnější rozvodové řemeny s gumovým ozubením, které se dnes montují do většiny vozidel. Přestože je třeba u nich častěji provádět kontrolu, jelikož mají kratší životnost, jejich výroba je mnohem levnější a navíc při provozu vydávají méně hluku.

Rozvodový řemen je tedy přímo spojen s motorem a v jistém smyslu nese spoluzodpovědnost za hladký průběh celé jízdy. Není proto divu, že pravidelné kontroly nelze brát na lehkou váhu. Poškozený nebo dokonce prasklý rozvodový řemen může vést k nenapravitelnému poškození motoru – a to je zaručeně dražší než pečlivá údržba.

Kdy je třeba vyměnit rozvodové řemeny?

Kdy je třeba vyměnit rozvodové řemeny

Obecně doporučujeme výměnu řemenů každému, kdo si kupuje ojetý vůz. Protože obvykle nevíte, kdy přesně proběhla poslední kontrola nebo výměna, měli byste raději investovat do technické prohlídky a ještě lépe do nového rozvodového řemene u aut z druhé ruky. Jistotu máte pouze tehdy, když si bývalý majitel uschoval potvrzení o opravě včetně výčtu všech provedených prací a použitých náhradních dílů.

Dejme tomu, že jste navštívili servis a nechali si do auta namontovat zcela novou rozvodovou sadu. Jak dlouho můžete čekat, než nastane čas na další kontrolu? Výrobci automobilů na to naštěstí mysleli a v servisní příručce vašeho vozu najdete příslušná doporučení. Dolní hranice, kterou výrobci často uvádějí, je přibližně 60 000 km. Horní práh může v závislosti na modelu a značce přesáhnout až 100 000 km. Vyšší nebo nižší hodnota závisí nezanedbatelně i na tom, zda se jedná o rozvodový řetěz neboli řemen. Jak již bylo zmíněno na začátku, dražší rozvodové řetězy mají výrazně delší životnost. Přesto není neomezená a v závislosti na modelu a výrobci se orientační hodnoty někdy značně liší, mimo jiné se doporučení odvíjejí také od let použití vozidla. Avšak běžný názor, že řetězy není třeba vůbec udržovat, je zavádějící. I když máte štěstí a vaše vozidlo během mnoha let nemělo s rozvodovým řetězem žádné problémy, důrazně vám doporučujeme nedělat výjimky a vyhnout se tak finančně mnohem nákladnějšímu poškození motoru. Je důležité dodržovat tyto intervaly výměny rozvodů i proto, že koneckonců nejen prasklé rozvody mohou mít pro motor fatální následky. Vzhledem k tomu, že řemen neboli řetěz musí být vždy pevně dotažený, může i proklouznutí nebo uvolnění napnutí způsobit devastující poškození motoru, pokud dojde k přerušení časovaného chodu ve válcích.

Doplňující upozornění: Mnoho výrobců podmiňuje své záruky dodržováním těchto intervalů údržby. Pokud dojde k poškození motoru v důsledku opomenuté výměny čili kontroly, tyto záruky zaniknou a celou opravu si budete muset uhradit sami.

Doporučujeme proto dbát na bezpečnost a každých přibližně 30 000 km zkontrolovat, zda nejsou rozvodové řemeny opotřebované a případně poškozené.

Jak ale poznám špatný rozvodový řemen?

Pro laika je bohužel poměrně těžké to posoudit. Školení mechanici často hledají známky opotřebení, jako je ztenčení nebo roztřepení řemene. Motoristé bez příslušného vzdělání obvykle nemají možnost tyto příznaky rozpoznat a často si škody všimnou, až když už je příliš pozdě. Je tomu tak proto, že i silně opotřebovaný řemen může zůstat po stovky kilometrů záludně nenápadný a bez technické kontroly problémy nelze odhalit.

Sice je možné, že poškozené rozvodové řemeny způsobují nerovnoměrný chod motoru, který se při jízdě může projevovat skřípáním nebo cvakáním. Jenže tyto zvuky mohou být příčinou různých problémů a v žádném případě nejsou spolehlivým ukazatelem toho, že právě s rozvody není něco v pořádku.

Jak probíhá výměna rozvodů?

Rozvodový řemen

Výměna rozvodových řemenů není úkolem pro úplné začátečníky a vyžaduje potřebné odborné znalosti, trpělivost a také zvýšenou opatrnost. Je rovnĕž třeba poznamenat, že nedoporučujeme vyměňovat pouze řemen nebo řetěz. Pokud chcete pro své auto udělat něco dobrého a maximálně prodloužit životnost nových dílů, musíte vyměnit celou rozvodovou sadu. To znamená, že kromě rozvodů je třeba vyměnit také napínací kladku. Zaručuje, že řemen vždy běží s požadovaným napětím, a tím pádem zachovává nastavené časování. Pokud to platí pro váš rozvodový řemen, měli byste vyměnit také příslušné vodní čerpadlo včetně nemrznoucí směsi. V závislosti na tom, zda se jedná o rozvodový řemen nebo řetěz a zda je u vašeho konkrétního vozidla nutné vymontovat celý motor, může tento proces trvat 2 až 8 hodin (v některých případech i déle). Je to tím, že než je možné se dostat k rozvodům, je často nutné vyjmout mnoho jednotlivých komponent. Podstatné je, že je umíte po výměně též správně nasadit zpět. Asi největší překážkou jsou však samotné rozvody. Jak již bylo popsáno výše, hrají klíčovou roli v přesném časování neboli takzvané synchronizaci celého procesu od zážehu ve válci až po přenos energie na kola. Rozvodové řemeny se instalují a nastavují tak, aby zajišťovaly hladký chod motoru, a i drobná nepozornost může mít závažné následky, pokud například řemen není dostatečně napnutý nebo pokud změníte nastavení vačkového nebo klikového hřídele. V neposlední řadě je také velmi důležité, abyste si pro své vozidlo pořídili správný náhradní díl. Je nezbytné věnovat pozornost nejen vysoké kvalitě, ale také tomu, zda jsou délka, šířka a model kompatibilní s vaším motorem.

Pokud jste si vědomi těchto překážek a rizik a jste odhodláni vyměnit rozvodový řemen sami, doporučujeme vám, abyste si od výrobce pořídili odbornou příručku pro vaše vozidlo a typ motoru. Tyto manuály jsou sestaveny pro potřeby profesionálů a předpokládají, že jste obeznámeni s technickými termíny a máte solidní základní znalosti o konstrukci automobilů. Najdete zde podrobné pokyny, popisy a umístění jednotlivých součástek, točivý moment šroubů, přesné časování řemene a spoustu dalších tipů.

Závěrem lze snad říci, že na rozvody se často zapomíná, a to bez ohledu na jejich význam pro plynulý provoz vozidla. Důvodem může být to, že jsou obvykle dobře ukryty v motoru, nebo skutečnost, že vyžadují poměrně málo údržby. Zjistili jsme sice, že pravidelné kontroly jsou naprosto nezbytné, ale je třeba pečlivě zvážit, zda je chcete provádět svépomocí, nebo zda si rozvody necháte prohlédnout mechanikem. V každém případě je pravděpodobné, že pokud si opravu provedete sami, dozvíte se o svém autě pár nových věcí.

Komentáře - 2

  • @user_322389
    13.02.2023 21:25
    Člen

    Dobry den, pred 6 lety ksem koupil novy Renault Megane Grandcoupe. Zaruka na novy vuz byla 5 let. Za 6 let jsem najel 35 tisic km. Vyrobce doporucuje vymenu rozvodu bud po 6 letech provozu, anebo pri najeti 120 tisic km. Je nutne, abych nechal nynu v 6 letech vymenit rozvody, kdyz jsem najel pouze zminenych 35 tisic km?

  • @r.
    08.03.2023 13:55
    Člen

    Ano, je lepší vyměnit rozvodový řemen podle časového intervalu a nehledět na to, že auto ujelo pouze 35 tisíc km.

Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty