Jak zkontrolovat ventilátor systému chlazení motoru

Jak zkontrolovat ventilátor systému chlazení motoru

 Jak zkontrolovat mechanický ventilátor chlazení 

  1. Zkontrolujte hnací řemen ventilátoru chlazení.
    Řemen vyměňte, pokud uvidíte jakékoliv stopy maziva na povrchu řemenu.
    Pokud uvidíte znaky roztržení nebo opotřebování řemene, vyměňte ho.
  2. Zkontrolujte napnutí hnacího řemene ventilátoru a stav napínací kladky.
  3. Zkontrolujte ložisko ventilátoru chlazení.
    Vypněte motor a rukou otočte ventilátorem. Měl by se pohybovat rovnoměrně.
    Ložisko vyměňte, pokud ventilátor snadno nerotuje nebo uvidíte jeho opotřebení. Některá ložiska se musí vyměnit v sestavě.
    Utáhněte řemen, pokud zjistíte nějaké uvolnění.
    Vyměňte napínací kladku, pokud je poškozena.
  4. Zkontrolujte viskózní spojku ventilátoru.
    Při vypnutém motoru otočte lopatkami ventilátoru a zkontrolujte, zda zde není axiální uvolnění. Součástka by neměla klást žádný odpor, neměla by mít setrvačný pohyb nebo volnost.
    Pokud uvidíte tyto znaky selhání viskózní spojky ventilátoru, součástky odstraňte. Zahřejte spojku jejím vložením do vroucí vody po dobu alespoň 10 minut. Rozehřátou součástku opatrně vytáhněte a pokuste se jí několikrát otočit.
    Pokud během rotace neucítíte zvýšený odpor, přidejte silikonový olej do viskózní spojky ventilátoru. Pokud je viskózní spojka ventilátoru bez možnosti údržby (tj nelze do ní doplnit silikonový olej), vyměňte ji.

 Jak zkontrolovat elektrický ventilátor chlazení 

Pozor! Před zahájením diagnostiky elektrického ventilátoru vždy odpojte negativní svorku autobaterie.
  1. Zkontrolujte, zda není vypálená pojistka. Pokud se to stalo, vyměňte ji.
  2. Zkontrolujte relé.
    Vyměňte ho, pokud na něm uvidíte jakékoliv saze nebo oxidaci.
  3. Zkontrolujte, zda relé pracuje správně.
    Podívejte se na diagram relé a pojistek. Najděte relé ventilátoru chlazení a zjistěte jeho hodnotu nominálního odporu.
    Zapojte multimetr do relé ventilátoru chlazení a zkontrolujte aktuální hodnotu odporu.
    Pokud aktuální hodnota odporu není shodná s nominální hodnotou, vyměňte relé.
  4. Zkontrolujte vodiče ventilátoru chladiče.
    Vyměňte vodiče, pokud jsou poškozeny.
  5. Zkontrolujte snímač teploty chladicí kapaliny.
    K tomu nastartujte motor, nechte chladicí kapalinu, aby se zahřála na 80-95 °C, a zkontrolujte, zda se zapnul ventilátor.
    Pokud se ventilátor nezapne, vyměňte snímač teploty chladicí kapaliny.
  6. Zkontrolujte konektory.
    Pokud jsou konektory zoxidované, ošetřete je sprejem na elektrické kontakty.
  7. Zapněte ventilátor pro kontrolu funkčnosti elektrického pohonu.
    Odpojte svorky ze snímače teploty a nastartujte motor – ventilátor by měl pracovat.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty