Zejména ti zkušenější z motoristů to vědí velmi dobře: K optimálnímu chodu automobilu nestačí jen zručnost za volantem a občasné načerpání toho kvalitnějšího paliva. Pokud si opravdu říkáte nadšenec do aut a chcete se o své vozidlo starat tak, abyste z něj něco měli co nejdéle, neobejdete se bez servisních plánů a výměnných intervalů. Vždyť provést tu a tam několik prohlídek činí značný rozdíl, a tím si můžete prakticky úplně ušetřit nákladné návštěvy v servisu z důvodu selhání nebo poruch. Zejména u nových vozů platí, že kvalitní a pečlivá údržba výrazně zvyšuje jak životnost, tak i jejich celkovou hodnotu. V následujícím článku se proto blíže podíváme na to, které systémy byste měli prověřovat a s jakou pravidelností.
Jak často měnit olej?
První kapitola je věnována kapalině, která proudí v různých systémech vašeho vozidla a kterou navíc dobře zná i každý začínající motorista. Motorový olej lze bezpochyby považovat za klasiku, kterou jste pravděpodobně také očekávali najít v tomto článku. Na toto médium připadá rovnou několik nesmírně důležitých úkolů, které byste v žádném případě neměli podceňovat. Slouží k mazání, chlazení a v neposlední řadě k čištění vašeho motoru. Stejně jako u následujících bodů zpravidla najdete v manuálu k vozidlu informace o plánu údržby, rádi bychom však upozornili na to, že výměna oleje by se měla provádět spíše dříve než později. Důvodem je skutečnost, že i médium, které není v provozu, časem podléhá degradaci, a tudíž údaj o počtu ujetých kilometrů může mít zavádějící charakter. Výměna tedy bývá vhodná a nutná po ujetí 10 až 20 000 kilometrů nebo přibližně po jednom roce.
Údržba baterie
Dále tu máme autobaterii, tzv. akumulátor. Jak je obecně známo, dobíjí se během jízdy a nezřídka dokonce i při brzdění, a především při startování vozidla je nezbytná. Ovšem i jiná spotřební zařízení ve vozidle potřebují pravidelnou dodávku energie, a proto není bez významu, aby byla baterie v dobrém stavu.
Životnost akumulátoru auta může být velmi kolísavá: Rozmezí 3 až 6 let není neobvyklé a pravidelná a náležitá údržba jistě přispěje k dosažení vyšší hodnoty na této stupnici.
V této souvislosti je třeba konstatovat, že doby, kdy se do akumulátoru musela pravidelně dolévat kapalina, jsou u většiny vozidel dávno minulostí. V současné době se instalují bezúdržbové akumulátory nevyžadující alespoň v tomto ohledu žádnou zvláštní péči.
Jiná situace ovšem panuje při nabíjení baterie. Jak již mnozí zaslechli, škodí jí zejména krátké cesty s mnoha zastávkami – naopak dlouhé, rovnoměrné jízdy baterii prospívají a dobíjejí ji.
Přesto může být obzvlášť přes zimu, kdy vůz stojí odstavený po delší dobu, vhodné připojit externí nabíječku, která bude dodávat energii.
Takzvané inteligentní nabíječky jsou mimoto velmi šetrné k akumulátoru a dohlížejí na to, aby nedošlo k jeho přebití a tím i poškození.
Pokud si však všimnete, že váš akumulátor již přestává spolehlivě fungovat, a uvažujete o koupi nového, měli byste se nejprve podívat do příručky k obsluze auta, případně požádat o radu autoservis. Je to dáno tím, že výrobce pro vaše vozidlo a model uvádí určité rozměry, příkon a výkon, které byste měli dodržet.
Údržba klimatizace v autě
I toto zařízení si zaslouží pravidelnou pozornost a péči; vždyť klimatizace je zárukou toho, že se ve vozidle cítíme pohodlně bez ohledu na počasí, které je zrovna venku.
Mnoho řidičů ovšem dělá tu chybu, že klimatizaci používá příliš zřídka a zapíná ji vyhradně tehdy, když je už nesnesitelné horko nebo pořádný mráz. Toto chování se negativně projevuje na samotné jednotce a jejím výkonu, a pokud ji používáte opravdu jen zřídka, může se kvůli tomu dokonce poškodit.
Proč tomu tak je? Chladicí médium slouží nejen k regulaci teploty, ale má navíc i mazací vlastnosti. Jestliže tato kapalina prochází zařízením jen málokdy, hrozí její degradace a následné problémy se správnou funkcí jednotky při jejím dalším použití. Současně tím umožníte množení bakterií a plísní, které pak budou vyžadovat důkladné a hloubkové čištění.
Z těchto uvedených důvodů je důležité doplňovat chladicí kapalinu ve vymezených intervalech, přinejmenším však jednou za rok, a kontrolovat bezvadnou činnost systému. Pokud topí nebo chladí pouze slabě, je návštěva servisu jistě nejrozumnější alternativou.
Výměna a péče o pneumatiky
I toto je oblíbeným diskusním tématem nejednoho řidiče. A to právem, protože dobře udržované pneumatiky a kola představují jednu z nejcennějších záruk bezpečnosti, kterou můžeme ve vozidle vůbec mít. To je patrné zejména s příchodem těch chladných měsíců. Koneckonců patří údržba vozu před zimou ke klíčovým rutinním úkonům a její důležitou součástí je také přezutí letních pneumatik na zimní.
Takové přezouvání bývá pro leckoho nervy drásající záležitostí, ale z nutnosti výměny gum si můžeme odnést i spoustu pozitivních momentů. Je to přece ideální příležitost sundat kola a zkontrolovat kromě jejich případného poškození a známek opotřebení také zavěšení, brzdy, pérování a náboje kol. Vzhledem k tomu, že příští výměna pneumatik se uskutečňuje po zimě, máme obvykle dva víceméně stálé termíny, ve kterých můžeme spojit příjemné s užitečným.
Pomocí drátěného kartáče můžete účinně odstranit nečistoty a povrchovou rez například z kovových prvků zavěšení a nábojů kol, což může mít mimořádný význam pro dlouhou životnost vašeho vozu, zejména na jaře, protože nízko umístěné součásti vozu byly během zimy skoro nepřetržitě vystaveny kontaktu s vodou, ledem a blátem.
Tuto příležitost byste mohli a měli využít také ke kontrole provozuschopnosti brzdového systému. V případě potřeby můžete nainstalovat nové brzdové kotouče a destičky nebo si alespoň dobře prohlédnout stav celé soustavy brzd. Souběžně s tím můžete odstranit i nečistoty a případnou vlhkost.
V neposlední řadě je potřeba také ověřit, zda vaše pneumatiky nevykazují nějaké defekty nebo trhliny. Otestujte hloubku dezénu, zjistěte, zda jsou nepravidelně nebo ve velké míře opotřebené, a samozřejmě by nebylo ani od věci je dohustit. Následně můžete vyměněná kola uskladnit a mít jistotu, že jste dobře vybaveni na nadcházející sezónu.
Jaký závěr lze tedy vyvodit o údržbě? Přiznáváme, že nikdo z nás si příliš necení, když se blíží další termín povinné prohlídky nebo když je třeba opět koupit motorový olej či náhradní filtry. Určitě, auto už samo o sobě přináší dost nákladů, třeba v podobě pojištění, daní a provozních výdajů na pohonné hmoty. Podíváme-li se však rok nebo dva do budoucna, zjistíme, že náklady na pravidelnou údržbu jsou maličkostí oproti času, penězům a stresu, které vás čekají, když se vám porouchá píst kvůli chybějícímu mazání nebo když onemocníte kvůli vadné klimatizaci. Až však v těchto servisních intervalech spatříte ta pozitiva, ušetřené peníze, uvolněné nervy a navíc radost, kterou vám bezchybný vůz přinese na dlouhou dobu, pak jistě uznáte, že nejsou vůbec tak hrozné, jak by se mohlo zdát.
Komentovat