Údržba auta: co kdy dělat?

Údržba auta: co kdy dělat?

Zejména ti zkušenější z motoristů to vědí velmi dobře: K optimálnímu chodu automobilu nestačí jen zručnost za volantem a občasné načerpání toho kvalitnějšího paliva. Pokud si opravdu říkáte nadšenec do aut a chcete se o své vozidlo starat tak, abyste z něj něco měli co nejdéle, neobejdete se bez servisních plánů a výměnných intervalů. Vždyť provést tu a tam několik prohlídek činí značný rozdíl, a tím si můžete prakticky úplně ušetřit nákladné návštěvy v servisu z důvodu selhání nebo poruch. Zejména u nových vozů platí, že kvalitní a pečlivá údržba výrazně zvyšuje jak životnost, tak i jejich celkovou hodnotu. V následujícím článku se proto blíže podíváme na to, které systémy byste měli prověřovat a s jakou pravidelností.

Jak často měnit olej?

První kapitola je věnována kapalině, která proudí v různých systémech vašeho vozidla a kterou navíc dobře zná i každý začínající motorista. Motorový olej lze bezpochyby považovat za klasiku, kterou jste pravděpodobně také očekávali najít v tomto článku. Na toto médium připadá rovnou několik nesmírně důležitých úkolů, které byste v žádném případě neměli podceňovat. Slouží k mazání, chlazení a v neposlední řadě k čištění vašeho motoru. Stejně jako u následujících bodů zpravidla najdete v manuálu k vozidlu informace o plánu údržby, rádi bychom však upozornili na to, že výměna oleje by se měla provádět spíše dříve než později. Důvodem je skutečnost, že i médium, které není v provozu, časem podléhá degradaci, a tudíž údaj o počtu ujetých kilometrů může mít zavádějící charakter. Výměna tedy bývá vhodná a nutná po ujetí 10 až 20 000 kilometrů nebo přibližně po jednom roce.

Údržba baterie

Dále tu máme autobaterii, tzv. akumulátor. Jak je obecně známo, dobíjí se během jízdy a nezřídka dokonce i při brzdění, a především při startování vozidla je nezbytná. Ovšem i jiná spotřební zařízení ve vozidle potřebují pravidelnou dodávku energie, a proto není bez významu, aby byla baterie v dobrém stavu.

Životnost akumulátoru auta může být velmi kolísavá: Rozmezí 3 až 6 let není neobvyklé a pravidelná a náležitá údržba jistě přispěje k dosažení vyšší hodnoty na této stupnici.

V této souvislosti je třeba konstatovat, že doby, kdy se do akumulátoru musela pravidelně dolévat kapalina, jsou u většiny vozidel dávno minulostí. V současné době se instalují bezúdržbové akumulátory nevyžadující alespoň v tomto ohledu žádnou zvláštní péči.

Jiná situace ovšem panuje při nabíjení baterie. Jak již mnozí zaslechli, škodí jí zejména krátké cesty s mnoha zastávkami – naopak dlouhé, rovnoměrné jízdy baterii prospívají a dobíjejí ji.

Přesto může být obzvlášť přes zimu, kdy vůz stojí odstavený po delší dobu, vhodné připojit externí nabíječku, která bude dodávat energii.

Takzvané inteligentní nabíječky jsou mimoto velmi šetrné k akumulátoru a dohlížejí na to, aby nedošlo k jeho přebití a tím i poškození.

Pokud si však všimnete, že váš akumulátor již přestává spolehlivě fungovat, a uvažujete o koupi nového, měli byste se nejprve podívat do příručky k obsluze auta, případně požádat o radu autoservis. Je to dáno tím, že výrobce pro vaše vozidlo a model uvádí určité rozměry, příkon a výkon, které byste měli dodržet.

Údržba klimatizace v autě

I toto zařízení si zaslouží pravidelnou pozornost a péči; vždyť klimatizace je zárukou toho, že se ve vozidle cítíme pohodlně bez ohledu na počasí, které je zrovna venku.

Mnoho řidičů ovšem dělá tu chybu, že klimatizaci používá příliš zřídka a zapíná ji vyhradně tehdy, když je už nesnesitelné horko nebo pořádný mráz. Toto chování se negativně projevuje na samotné jednotce a jejím výkonu, a pokud ji používáte opravdu jen zřídka, může se kvůli tomu dokonce poškodit.

Proč tomu tak je? Chladicí médium slouží nejen k regulaci teploty, ale má navíc i mazací vlastnosti. Jestliže tato kapalina prochází zařízením jen málokdy, hrozí její degradace a následné problémy se správnou funkcí jednotky při jejím dalším použití. Současně tím umožníte množení bakterií a plísní, které pak budou vyžadovat důkladné a hloubkové čištění.

Z těchto uvedených důvodů je důležité doplňovat chladicí kapalinu ve vymezených intervalech, přinejmenším však jednou za rok, a kontrolovat bezvadnou činnost systému. Pokud topí nebo chladí pouze slabě, je návštěva servisu jistě nejrozumnější alternativou.

Výměna a péče o pneumatiky

I toto je oblíbeným diskusním tématem nejednoho řidiče. A to právem, protože dobře udržované pneumatiky a kola představují jednu z nejcennějších záruk bezpečnosti, kterou můžeme ve vozidle vůbec mít. To je patrné zejména s příchodem těch chladných měsíců. Koneckonců patří údržba vozu před zimou ke klíčovým rutinním úkonům a její důležitou součástí je také přezutí letních pneumatik na zimní.

Takové přezouvání bývá pro leckoho nervy drásající záležitostí, ale z nutnosti výměny gum si můžeme odnést i spoustu pozitivních momentů. Je to přece ideální příležitost sundat kola a zkontrolovat kromě jejich případného poškození a známek opotřebení také zavěšení, brzdy, pérování a náboje kol. Vzhledem k tomu, že příští výměna pneumatik se uskutečňuje po zimě, máme obvykle dva víceméně stálé termíny, ve kterých můžeme spojit příjemné s užitečným.

Pomocí drátěného kartáče můžete účinně odstranit nečistoty a povrchovou rez například z kovových prvků zavěšení a nábojů kol, což může mít mimořádný význam pro dlouhou životnost vašeho vozu, zejména na jaře, protože nízko umístěné součásti vozu byly během zimy skoro nepřetržitě vystaveny kontaktu s vodou, ledem a blátem.

Tuto příležitost byste mohli a měli využít také ke kontrole provozuschopnosti brzdového systému. V případě potřeby můžete nainstalovat nové brzdové kotouče a destičky nebo si alespoň dobře prohlédnout stav celé soustavy brzd. Souběžně s tím můžete odstranit i nečistoty a případnou vlhkost.

V neposlední řadě je potřeba také ověřit, zda vaše pneumatiky nevykazují nějaké defekty nebo trhliny. Otestujte hloubku dezénu, zjistěte, zda jsou nepravidelně nebo ve velké míře opotřebené, a samozřejmě by nebylo ani od věci je dohustit. Následně můžete vyměněná kola uskladnit a mít jistotu, že jste dobře vybaveni na nadcházející sezónu.

Jaký závěr lze tedy vyvodit o údržbě? Přiznáváme, že nikdo z nás si příliš necení, když se blíží další termín povinné prohlídky nebo když je třeba opět koupit motorový olej či náhradní filtry. Určitě, auto už samo o sobě přináší dost nákladů, třeba v podobě pojištění, daní a provozních výdajů na pohonné hmoty. Podíváme-li se však rok nebo dva do budoucna, zjistíme, že náklady na pravidelnou údržbu jsou maličkostí oproti času, penězům a stresu, které vás čekají, když se vám porouchá píst kvůli chybějícímu mazání nebo když onemocníte kvůli vadné klimatizaci. Až však v těchto servisních intervalech spatříte ta pozitiva, ušetřené peníze, uvolněné nervy a navíc radost, kterou vám bezchybný vůz přinese na dlouhou dobu, pak jistě uznáte, že nejsou vůbec tak hrozné, jak by se mohlo zdát.

    Váš profil je váš osobní asistent.

    Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty