XWD, Cross-Wheel Drive nebo Haldex Generation 4 jsou názvy systémů pohonu všech kol, který se poprvé objevil na modelu Saab Turbo X v roce 2008. Vytvořila ho švédská společnost Haldex Group ve spolupráci s automobilkou Saab Automobile AB. Tento systém zaručuje optimální rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu podle stylu jízdy a provozních podmínek auta. Brání smyku kol a podporuje úsporu paliva. Tento systém se instaloval na modelech Saab 9-3, Saab 9-5, a Opel Insignia do roku 2011.
Jak funguje systém XWD
Systém je řízen elektronickou jednotkou, která komunikuje s řídícími jednotkami motoru, převodovky, ABS a ESP. Informace o rychlosti kol, brzdné síle, a míře vychýlení sa od kurzu jízdy jsou odeslané do řídících jednotek systémů a používají se k řízení jednotky odpájení výkonu. Ta přenáší točivý moment motoru přes kardanový hřídel do elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu. Ten distribuuje točivý moment mezi zadní kola.
Přenos točivého momentu
- Až 100% na jednu z náprav v případě smyku.
- 50% na obě nápravy v rámci optimalizace akcelerace, vylepšení trakce a stabilizace polohy vozidla.
- 90% na přední kola při jízdě na dálnici pro úspornější jízdu a šetření paliva.
- Asi 60% na přední nápravu při jízdě na mokrém nebo kluzkém povrchu.
- Až 85% na jedno ze zadních kol, pokud si to vyžaduje maximální trakce při manévrování.
Nevýhody systému XWD
- Těsnění se rychle opotřebuje.
- Kapalina převodovky rychle degraduje.
- Systém vyžaduje častou údržbu.
Komentovat