ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) je název systému pohonu všech kol v autech Nissan a Infiniti. Systém se poprvé objevil v roce 1987 při zveřejnění modelu Nissan Bluebird U12. Systém vylepšuje schopnosti auta v terénu a pomáhá získat trakci na kluzkém povrchu. Pomáhá účinně využít točivý moment motoru. Také vylepšuje dynamické vlastnosti vozu a stabilitu při jízdě v zatáčkách.
Jak tento systém funguje
ATTESA systém pohonu všech kol může být plnohodnotný nebo na vyžádání. Nejdříve byly vozy s příčnými motory vybavené převodní skříní s planetovým středovým diferenciálem. Zamykal se pomocí viskózní spojky. Točivý moment motoru se rozložil mezi všechna 4 kola podle podmínek na cestě.
Později se používal pohon všech kol na vyžádání. Nemá centrální diferenciál. Namísto toho je skosený převod uložen v převodní skříni a spojen s přídavným hřídelem předního diferenciálu. Tento převod neustále přenáší točivý moment na kardanový hřídel. Viskózní spojka řízena palubním počítačem spojuje kardanový hřídel s rozvodovkou zadní nápravy.
Komplikovanější systém je instalován na autech s podélným motorem. Vícekotoučová spojka s čerpadlem je přítomna v převodní skříni. Když se odpojí, 100% točivého momentu motoru je dodávaného pouze na zadní nápravu.
Vlastnosti
Název | Druh pohonu | Typické vlastnosti | První rok výroby | Auta vybavená tímto systémem |
ATTESA | plnohodnotný | Samosvorný centrální diferenciál je zamčený pomocí viskózní spojky. | 1987 | Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10. |
částečný | Zadní náprava je zapojena viskózní spojkou, když je přední ve smyku a může dostat až 50% točivého momentu motoru. | 2000 | Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12. | |
ATTESA E-TS | částečný | Vícekotoučová spojka se používá jako centrální diferenciál. Až 50% točivého momentu se může přesunout na přední nápravu. Některé verze mají manuální plnou uzávěrku spojky s tlačítkem. V tomto režimu se točivý moment rovnoměrně rozdělí mezi přední a zadní nápravu. | 1989 | Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50. |
ATTESA E-TS Pro | Používají se stejné jednotky, jako v případě ATTESA E-TS. Rozdíl tkví v samosvorném diferenciálu s aktivním řízením, který distribuuje točivý moment mezi kola. | 1995 | Nissan Skyline R33, R34. |
Komentovat