xDrive: popis, vlastnosti a princip funkčnosti

xDrive: popis, vlastnosti a princip funkčnosti

xDrive je vlastní systém pohonu všech kol společnosti BMW, a instalován na autech této značky od roku 2003. Pro většinu modelů je dostupný jako volitelný prvek nebo jako standardní prvek. Vylepšuje vlastnosti vozidla mimo vozovek, na kluzkých površích nebo v těžkém terénu.   

Jak funguje systém xDrive

Pohon všech kol může být:

  • Plnohodnotný: je založen na principu zadního pohonu. Točivý moment se distribuuje mezi nápravy pomocí vícekotoučové třecí spojky s elektronickým řízením a servořízením, a spojovací mechanismus je zodpovědný za uzamčení. Během jízdy je běžně částečně zamčený. Točivý moment je distribuován mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Pokud zadní kola začnou prokluzovat, spojka je dále uzamčena. Na přední nápravu se přenese vyšší točivý moment. V případě slabé trakce předních kol se spojka odpojí, aby se točivý moment přenesl na druhou nápravu.     
  • Na vyžádání: je založen na principu předního pohonu. Zadní kola se zapojí pouze v případě, kdy ta přední prokluzují. Uskutečňuje se to pomocí vícekotoučové spojky Haldex.

Oblíbené modely BMW vybavené systémem xDrive

Druh pohonu všech kol Auta
plnohodnotný Х1 E84; Х3 E83, F25, G01; X4 F26, G02; Х5 E70, F15, F85, G05; Х6 E71, E72, F16, F86, G06, F96; X7 G07; 7. série E65, E66.
na vyžádání Х1 F48; X2 F39; 1. série F52, F40; 2. série F44, F45, F46.

Běžná selhání systému xDrive

SelháníBMW modely
Třecí kotouče spojky se opotřebují předčasně vlivem selhání servopohonu. 7. série E65, E66; Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Často se kazí rozvodovka zadní nápravy.Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Ložiska rozvodovky se poškodí vlivem opotřebení třecích desek.Х3 Е83; Х5 Е53, Е70; X6 Е71.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty