Co je to CVT? Definice, druhy, vlastnosti a jak to funguje

Co je to CVT? Definice, druhy, vlastnosti a jak to funguje

CVT je kontinuálně variabilní převodovka. Je to druh automatické převodovky. Umožňuje hladké nastavení převodového poměru. Nemá fixní polohy. Automaticky koordinuje otáčky klikového hřídele se zátěží motoru. Byla vytvořena nizozemskou společností DAF a nejdříve se nazývala Variomatic. 

Dnes se různé druhy CVT instalují do aut značek Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel a dalších. Kontinuální variabilní převodovka většiny výrobců má i své vlastní názvy. 

 Nejoblíbenější jsou tyto variace: 
  • Autotronic (Mercedes-Benz);
  • Lineartronic (Subaru);
  • Durashift CVT and Ecotronic (Ford);
  • Multimatic (Honda);
  • Multidrive (Toyota);
  • Xtronic a Hyper (Nissan);
  • Multitronic (Audi).  
 Druhy variátorů 
  • ozubený řemen;
  • prstencový;
  • řetězový.

Princip funkčnosti variátoru

Princip funkčnosti variátoru

Nejrozšířenější variátory v moderních autech jsou s ozubeným řemenem, jejichž princip funkčnosti je založen na změně pracovního průměru svých prvků. Kuželovité kladky skládající se z 2 částí se používají v konstrukci variátorů s ozubeným řemenem. Vzdálenost mezi kužely každé kladky a průměr se nastavují automaticky pomocí servo mechanismu, a závisí na počtu otáček motoru a rychlosti auta. Ozubený řemen se používá pro převod točivého momentu mezi 2 kladkami. Ve variátoru s řetězem se namísto řemene používá široká listová řetěz. 

Prstencové variátory mají komplikovanější konstrukci a dnes se používají méně často. 

Výhody CVT instalace

  • konstantně reguluje převodový poměr;
  • zlepšuje dynamiku akcelerace;
  • zabraňuje zadrhávání při změně převodového poměru;
  • šetří palivo.
Váš profil je váš osobní asistent.

Sleduje výdaje na auto, zapisuje do servisní knihy a plánů výměny dílů a ukládá oblíbené materiály, poznámky a dokumenty